logo F1live.cz

Vývojový program Haasu ztroskotal: Staré auto porazilo nové

F_ya806WkAAcCUp
© Twitter/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala26. 11. 2023

Letošní vývojový program Haasu jakoby pocházel ze seriálu Pat a Mat. Americký tým nejprve úplně zapomněl na to, že ve Formuli 1 je potřeba vyvíjet i během roku, a když si to uvědomil, horečně připravil obrovský balík vylepšení. Ten však po vzoru zmíněného dětského seriálu ztroskotal.

Haas si od nového balíku sliboval hodně. Jeho představení si tedy připravil na domácí závod v Austinu, kde se chtěl ukázat v nejlepším světle. Nevyšlo. Do tohoto momentu s novým balíkem nezískali ani bod.

Nico Hülkenberg dokonce hlásil, že se v novém autě necítí dobře, a tak se na poslední závod sezóny rozhodl experimentovat. On sáhl po starší verzi monopostu, Kevin Magnussen zase jezdil s vylepšeným autem.

Nico Hülkenberg byl nakonec v Q1 o tři desetiny rychlejší než Kevin Magnussen, ba co víc, dokázal postoupit do Q3. Magnussen odstartuje ze sedmnáctého místa, Hulk z osmého.

Nový balík měl odstranit hlavní problém Haasu, a tím byla velmi vysoká degradace pneumatik. Podarilo se mu to vůbec? „To se dozvíme v neděli večer. Mně se však potvrzují mé dojmy, že nový balík nepředstavuje žádný výrazný krok vpřed,“ oznámkoval vývojový program stáje Nico Hülkenberg.

„Z hlediska výkonnosti jsou na tom pravděpodobně velmi, velmi podobně. To samo o sobě není nic skvělého, protože od balíku vylepšení potřebujete, aby fungoval. Možná se tu ukázala pravda. Uvidíme v neděli večer,“ nechtěl příliš předbíhat jediný Němec ve Formuli 1.

Hledat však desetiny sekundy u balíku, který měl být vyvrcholením snažení celé továrny? To smrdí. „Samozřejmě, že je to zklamání a naštve nás to. Je jasné, že nás to netěší. To je však příběh této sezóny.“

Haas není ve Formuli 1 žádným nováčkem, aby si neuvědomoval, že nestačí auto po předsezónních testech vyslat na trať a vyložit si nohy. Hulk se proto už vícekrát vyjádřil negativně k vývoji stáje. „My jsme nic nevyvíjeli. Ostatní nás totálně předběhli a vývojově převálcovali. Proto jsme dnes poslední. To je hlavní příčina. Do příští sezóny to potřebujeme vyřešit.“

Čekal však, že ve starém autě skončí o devět příček výše než jeho týmový kolega s novou technikou? Rodák z německého Emmerichu přiznal, že vůbec. Není to totiž jen o porovnání staré a nové koncepce, ale i o tom, kolik času měly jednotlivé strany garáže na přípravu. Magnussen ho měl k dispozici opravdu hojně.

„Nebyl špatný, ale trochu neočekávaný,“ zhodnotil svůj výkon Hülkenberg. „Včera jsme měli první den. První trénink jsem vynechal, to je normální, to není příčina. Pak jsem však ve druhém tréninku udělal chybu, a tedy jsem odjel jen jedno kolo na mediumkách. Před sobotou mi to dělalo starosti.“

„Ve třetím tréninku jsem však vykročil správnou nohou, našel jsem dobrý rytmus a měl jsem sebevědomí, které mi umožnilo na to zatlačit. Celou kvalifikaci jsem měl identické pocity, což je velmi fajn. Naše předpoklady byly, že asi vypadneme v Q1, takže nás to příjemně překvapilo,“ konstatoval pilot Haasu.

Související zprávy