logo F1live.cz

Verstappen si už kupuje vitrínu na další trofeje. První den testů všechny deklasoval o sekundu

Max Verstappen
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 2. 2024

První den bahrajnských předsezónních testů je za námi a černé scénáře o pokračující dominanci Red Bullu se zatím naplňují. Adrian Newey přišel s radikálně pozměněným designem, který jak se zdá dokonale funguje od prvního kola. Max Verstappen první den testů porazil konkurenci o více než sekundu.

Dopolední program ovládl Red Bull, nejprve svým designem, potom svými časy. Dílo Adriana Neweyho opět poutalo obrovskou pozornost, na trati i v garáži. Celkem zřejmě jde o další kousek radikálního designu z pera geniálního inženýra, jehož tvar zaujal mnoha prvky, zejména minimalistickými chladicími otvory.

Netrvalo dlouho a Red Bull ovládl i dění na trati. Zpočátku se o vedení přetahovali Charles Leclerc a Fernando Alonso. Někdy během druhé hodiny však zaujal místo na čele Max Verstappen, který ve třetí hodině svůj čas výrazně vylepšil. Za ním se zařadili Charles Leclerc a Fernando Alonso. Po pomalém úvodu se ozval i McLaren, který zaujal pozici pevně v nejlepší čtyřce.

Někteří zaujali i méně pozitivně. Za zmínku stojí hlavně dva týmy – Alpine a Mercedes. Esteban Ocon během jinak klidného dopoledne vyjel mimo trať a málem dostal hodiny. Jeho monopost příliš neohromil technického experta portálu The Race Garyho Andersona, který přímo z okruhu poukazoval na obrovskou nedotáčivost nového A524. Je však třeba připomenout, že Alpine nasadil do boje hlavně tvrdší směsi pneumatik.

Velmi nenápadné dopoledne absolvoval i Mercedes. George Russell byl skutečně neviditelný. Jeho časy patřily mezi nejslabší na roštu a odjel také nejméně kol. Nevíme, jaký měl Mercedes plán pro první čtyři hodiny v Bahrajnu, takže to určitě neznamená, že nový monopost se trápí. Anthony Davidson, bývalý pilot a dnes expert televize Sky a dokonce i simulátorový jezdec Mercedesu, však poznamenal: „Mercedes v nájezdu do první zatáčky rozhodně nevypadá tak dobře jako Red Bull.“ Britský závodník nakonec odcházel na oběd na šestém místě.

Určité technické problémy měl Haas. Reportér Ted Kravitz avizoval „nějaký problém s palivovým systémem“ a nový monopost VF-24 strávil čas rozebraný v garáži. Kevin Magnussen však navzdory vynucené pauze odjel mnoho kol a patřil k nejaktivnějším jezdcům na trati.

Asi dvacet minut před koncem přišla první velká porucha testů. Alex Albon odstavil svůj Williams v prvním sektoru pro technický problém. Nový monopost FW46 však traťoví komisaři rychle zatlačili do bezpečí a závěr prvních čtyř hodin pokračoval bez přerušení.

Verstappen odpoledne deklasoval konkurenci

Odpoledne pokračoval hladký průběh dopoledního programu. Jízdy se nám rozbíhaly jen pomalu a v první hodině jsme na trati viděli jen málo aktivity. Důvodem byly i určité problémy. Williams musel pracovat na výměně palivového čerpadla, které se pokazilo dopoledne, a tvrdě se pracovalo i v McLarenu, i když zatím nevíme, z jakého konkrétního důvodu se tento tým zdržel.

Když se Lando dostal do auta a pomalu se rozcvičil, nakonec jako první překonal dopolední čas Maxe Verstappena. Velmi blízko se dostal i Carlos Sainz, který potvrdil dobrou formu Ferrari, ale přece jen, stále to byl Red Bull, který vypadal jako objektivně nejrychlejší.

McLaren totiž nevydržel na čele příliš dlouho, protože Max Verstappen ho následně sesadil s časem, který byl o osm desetin sekundy lepší. V garáži Red Bullu následně zavládly tak široké úsměvy, že se brzy staly hitem internetu. Asi o hodinu později Max ještě vylepšil svou dominanci, když zvýšil svůj náskok na rovných 1,14 sekundy. To byl i konečný rozdíl mezi ním a Norrisem po osmi hodinách. Na veřejnosti i v komentátorské kabině padlo při pohledu na tento rozestup několikrát slovo „hrozivý“.

V nejlepší šestce se nám pěkně zařadilo šest různých týmů. Za Verstappenem, Norrisem a Sainzem se umístili Ricciardo, Gasly a Stroll. Pátrání po Mercedesu je téměř marné, když Georgea Russella máme až na dvanáctém místě. Fanoušci tohoto týmu by však neměli zoufat. Kluci z Brackley jezdili téměř výhradně závodní simulace na tvrdých pneumatikách a o jejich skutečné formě nevíme vůbec nic.

Příšerný den má za sebou tým Williams, který po poruše dopoledne utrpěl poruchu i odpoledne. Do auta se posadil Logan Sargeant, který nejprve dostal obrovské hodiny a potom se v útrobách jeho Williamsu něco pokazilo. Stalo se to při přeřazování převodových stupňů, což naznačovalo problém s převodovkou nebo s pohonným ústrojím. Tým později potvrdil poruchu hnacího hřídele, což znamenalo, že Sargeant odjel jen 21 kol.

Jinak testy probíhaly klidně, bez incidentů či červených vlajek. Ve čtvrtek budou pokračovat ve stejném formátu od 8:00.

Live

  • Štítky