logo F1live.cz

Ve čtvrtek bylo nejrychlejší Ferrari. Týmy se neshodly na náskoku Red Bullu

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala22. 2. 2024

Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i ve čtvrtek. Druhý den neproběhl tak hladce, ale červená vlajka a změna programu nerozhodila Scuderii Ferrari. Carlos Sainz si na své konto připsal nejrychlejší čas a výkonem na úrovni 1:29,921 překonal favorita této sezóny. Red Bull se Sergiem Pérezem za volantem skončil “až” druhý s 0,758-sekundovým mankem.

Zkrácené dopolední jízdy patřily Charlesovi Leclercovi, aby odpoledne převzal červenou štafetu Carlos Sainz. Španěl se však k první příčce propracoval i s pomocí pneumatikové výhody. Svůj čas totiž na rozdíl od Sergia Péreze odjel na měkčích pneumatikách C4, zatímco Red Bull se jim dnes vyhýbal a vsadil na směs, která je o jeden stupeň tvrdší.

Rozdíl mezi gumami C4 a C3 se má pohybovat na úrovni 5-6 desetin sekundy. Pokud zohledníme tento fakt, Sainz stále zůstane na prvním místě, ale už jen s výhodou dvou desetin. Jelikož neznáme motorové režimy ani množství paliva, je to rozdíl, z kterého nemůžeme moc vyčíst. Na to jsou potřebné hlubší analýzy.

Red Bull tak ve čtvrtek neovládl výsledkovou listinu. Cynik by řekl, že se není čemu divit, když v autě seděl Sergio Pérez. Proti Mexičanovi však hrála i technika. Ráno mu začala hořet brzda, odpoledne se pak slimáčím tempem vracel do boxů po “chybě kalibrace plynového pedálu”.

Můžeme si myslet, co chceme, ale pravda je taková, že většina lidí v paddocku stále pasuje do role favorita Red Bull. Podle Michaela Schmidta z AMuSu se inženýři nedokážou shodnout jen na tom, jaký má velký náskok. V Mercedesu tipují, že Red Bull má výhodu jedné sekundy na kolo, ve Williamsu zase počítají s pěti desetinami.

Na druhém místě má být Scuderia Ferrari, která se raduje z průběhu testů. Auto spolupracuje přesně tak, jak se od něj očekávalo, a dojmy jezdců korespondují s tréninky na simulátoru.

V závěru dnešního programu se o rychlá kola na gumách C3 pokusil i Lewis Hamilton. Anthony Davidson při pohledu na jeho monopost konstatoval, že Mercedes konečně vypadá jako závodní auto, a po 129 odjednaných kolech se ocitl na třetí pozici.

McLaren dnes nepřekonal žádný rekord v počtu ujetých kilometrů. Oscar Piastri si na konto připsal jen 35 kol, Lando Norris po svých odpoledních 37 kolech zaparkoval v garáži a téměř dvě hodiny jsme ho vůbec neviděli. Kolem pohonné jednotky se shromáždili mechanici, aby ji prozkoumali. Ukázalo se, že problémy se týkaly palivového systému. Mladý Brit se v závěru ještě objevil na trati, ale rychlá kola už nepřidal.

Pátá příčka patří Danielovi Ricciardovi na monopostu RB, ale je třeba připomenout, že Australan je z elitní desítky druhým jezdcem, který kvalifikační simulaci odjel na měkčích gumách C4.

Anthony Davidson hodnotil monopost Aston Martinu pozitivně. Z palubních záběrů se zdál být strojem, s kterým se dá snadno pracovat. To jsou skvělé zprávy pro sedmého Lance Strolla. Fernando Alonso skončil dvanáctý.

Williams po problémech s palivovým čerpadlem Alexe Albona a ve čtvrtek po selhání brzdového systému konečně odjel pořádnou porci kilometrů. Logan Sargeant překročil cílovou čáru 117-krát a obsadil 11. místo, ačkoliv v závěru programu ho opět zbrzdily brzdy.

Podle Alexa Albona se podařilo odstranit problémy loňského auta, což je pozitivní, ale na druhou stranu se ukázaly jiné nedostatky, které bude třeba řešit v průběhu sezóny.

Haas se kvalifikačním simulacím téměř vůbec nevěnoval. V týmu si uvědomují, že odstranění vysoké degradace pneumatik má prioritu. Nico Hülkenberg však prozradil, že pokud vše půjde podle plánu, americký tým se pustí do příprav na kvalifikaci v pátek večer.

Uvolněný kryt kanálu zkrátil čtvrteční jízdy, FIA mění program

(sumář dopolední části)

Vážné technické problémy se ve čtvrtek ráno týmům vyhýbaly, ale organizátoři už také štěstí neměli. Dopolední jízdy přerušil uvolněný kryt odvodňovacího kanálu, po kterém byl program předčasně ukončen. Nejrychlejší čas tak patří Charlesovi Leclercovi na Ferrari.

Celé drama začalo krátce před 10:20, když se před jedenáctou zatáčkou uvolnil kryt kanálu. Před vyvěšením červené vlajky po něm ještě projelo několik monopostů včetně Leclercova Ferrari. Monačanovo auto utrpělo poškození a hrozilo, že Leclerc se po přerušení ani nebude moci vrátit na trať. Krytu se úspěšně vyhnul Fernando Alonso, ale ani takový Lewis Hamilton neměl tolik štěstí.

Nikdo nakonec nedoplatil na tuto nepříjemnost, protože FIA zkrátila jízdy a obědovou přestávku přesunula o hodinu dříve. Upozorňujeme proto, že odpolední program začne už ve 12:00 a potrvá pět hodin.

Pokud odmyslíme problémy s tratí, tak ranní program proběhl velmi klidně. Týmy se podle očekávání nejdříve věnovaly sběru dat, prověřování nastavení a porovnávacím testům různých komponentů.

Menší problémy zaznamenal Sergio Pérez, kterému už po deseti minutách začala hořet pravá přední brzda. Helmut Marko to ve středu trochu zakřikl, když se chlubil, jaký je Red Bull spolehlivý. Mechanici i přesto po 30 minutách vyslali Péreze zpět na trať.

Nejrychlejší čas nakonec patří Charlesovi Leclercovi, který se dnes věnoval i kratším kvalifikačním simulacím. Časem 1:31,750 překonal výkon Oscara Piastriho o 0,578 sekundy. Třetí Logan Sargeant zaostal o více než osm desetin.

Sergio Pérez strávil téměř celý den na tvrdších gumách C2 a až v posledním stintu obul měkčí pneumatiky C3. Nejlepší kolo tak odjel ve větším horku, kdy podmínky nejsou vůbec optimální.

Live