logo F1live.cz

V pátek nikdo nechtěl být nejrychlejší. Nakonec to padlo na Leclerca.

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 2. 2024

Páteční program předsezónních testů byl věnován převážně závodním simulacím. Nejrychlejší čas Charlese Leclerca byl pomalejší než čtvrteční výkon Carlose Sainze, přestože trať měla být na papíře mnohem rychlejší. Nejrychlejší čas posledního dne testů, který zjevně nikdo nechtěl, tak zajelo opět Ferrari.

Nejvýkonnější vysavače na světě, jak se někdy říká monopostům Formule 1, vyvolaly jednu z prvních velkých diskusí sezóny 2024. Mají tyto auta příliš mnoho přítlaku a příliš velkou hmotnost? Když se totiž za dva dny dvakrát uvolnil poklop odvodňovací šachty, pravděpodobně to nebude jen neschopností organizátorů. V pátek se totiž musel opět měnit program a opět to způsobily problémy s okruhem.

Jezdilo se asi jen dvacet minut, když zavlály červené vlajky. Opět byl důvodem uvolněný poklop odvodňovací šachty a opět to bylo při nájezdu do jedenácté zatáčky. Tentokrát ho nadzvedl Red Bull Sergie Péreze a tentokrát nepoškodil žádný z monopostů. Vyžádal si však dlouhou pauzu, která negativně ovlivnila všechny týmy.

Restart přišel až po 85 minutách, tedy přesně v 9:45. FIA rozhodla, že zruší obědovou pauzu a v jízdách se bude plynule pokračovat až do večera. To znamená, že jsme ve výsledku ztratili jen nějakých 25 minut a získali jsme bohaté téma pro diskuse, protože jak řekl technický ředitel Red Bullu Adrian Newey: „Auta jsou příliš velká a příliš těžká. Proto se to děje.“

Organizátoři slíbili, že před závodním víkendem příští týden odvodňovací šachty přiasfaltují, což by mělo problém vyřešit. Nezapomínejme však, že nás čeká přesně 24 velkých cen a 24 okruhů. Tento problém se může kdekoliv opakovat. Nejde přitom jen o hrozbu milionových škod na monopostech, ale hlavně o bezpečnostní riziko.

Dění na trati svými časy opět ovládl červený monopost. Carlos Sainz byl znovu rychlejší než Sergio Pérez na favorizovaném Red Bullu. Ferrari přitom tentokrát nechalo směsi C4 v garáži a využívalo převážně směsi C3. Tu nasadil i Sergio Pérez, ale stále byl asi o čtvrt sekundy pomalejší.

Třetí Lewis Hamilton si vyzkoušel nejměkčí směsi C5. Sedminásobný šampion však nezajel nějaký ohromující čas a byl o 75 setin pomalejší než Ferrari. Jinak se jezdci a týmy věnovali převážně závodním simulacím. Takový Daniel Ricciardo absolvoval skutečnou závodní simulaci na 57 kol, když zvolil strategii C3-C1-C1 (v závodě by šlo o soft-hard-hard).

Problémy se opět nevyhnuly McLarenu a Landovi Norrisovi. Ten ve čtvrtek vynechal nemalou část svého programu kvůli problému s palivovým systémem. V pátek měl poruchu spojky a odjel jen chudých dvacet kol. Jeho McLaren stál hodiny v garáži, až dokud do něj odpoledne nesedl Oscar Piastri.

Odpoledne přineslo nejrychlejší čas Leclerca

Odpolední program se ve skutečnosti nezačal, protože obědová pauza byla zrušena. Ze začátku bylo dění velmi klidné a na trati se ukazoval především Oscar Piastri, jehož tým zmeškal značnou část dopoledního programu kvůli poruše. V kokpitech se objevili i Max Verstappen a Charles Leclerc, kteří se okamžitě začali přetahovat o vedení.

Nejprve ho držel Verstappen, ale pak ho přeskočil Leclerc, který se rozhodl nasadit nejměkčí směs C5. Nejprve jsme nevěděli, kterou to vlastně použil, ale nakonec to byla C5. Verstappen nakonec zůstal na C3, tedy o celé dva stupně tvrdší. Na směsi C3 to zkoušeli i Piastri a Alonso, ale k časům Ferrari a Red Bullu na těchto směsích se nepřiblížili. Piastri zaostal o sedm desetin, Alonso o osm.

Je důležité připomenout, že Leclercův nejrychlejší čas je pomalejší než čtvrteční výkon Carlose Sainze.

Toto kvarteto se v závěru, kdy na trati panovaly nejlepší podmínky, nepokusilo svůj čas zlepšit. Snažili se to však George Russell, Kuan-jü Čou, Júki Cunoda a Alex Albon. Pilot Mercedesu se nakonec na směsi C4 umístil na druhém místě těsně za Leclercem, Čou ztratil na stejné směsi jen tři desetiny, Cunoda čtyři a Albon šest.

Kromě toho se týmy převážně věnovaly závodním simulacím. Snažili jsme se z nich v přímém přenosu vyvozovat nějaké závěry, ale je to velmi náročné. Proto si raději počkejme na analýzy odborníků.

Nová sezóna Formule 1 nám začíná příští týden volnými tréninky netradičně ve čtvrtek. Červená světla zhasnou v sobotu.

FOM

Live