logo F1live.cz

Mercedes představil další vychytávku z jiné planety: Variabilní přední závěsy

Predné závesy Mercedesu
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala25. 2. 2024

V Mercedesu během zimy pustili uzdu své fantazii. Již během představení nového auta ukázali inovativní řešení předního křídla, které využívá šedou zónu pravidel, ale to není vše. Na renderech zároveň naznačili, že v rukávu mají ještě jinou novinku. To, co zpočátku vypadalo jako chyba nebo žert, je dnes skutečností.

Velkolepá představení s vystoupeními hudebníků a reálnými monoposty jsou již dávno za námi. V moderní Formuli 1 si některé týmy vystačí i s rendery, na kterých je vždy vše pěkně zamaskováno.

Když tedy Mercedes zveřejnil vizualizace monopostu W15 s ramenem závěsů, které se jevilo jako zdvojené (červená a zelená na obrázku níže), nikdo si z toho nic nedělal.

Pravidla takové řešení, samozřejmě, nepovolují, a tak se analýzy závěsů Mercedesu skončily u konstatování, že šlo o vtip nebo cílené odvedení pozornosti. “Je to nápad, který by ve skutečnosti nemohl existovat,” napsal motorsport.com, “ale možná jde jen o pokus odklonit pozornost soupeřů a potenciálně je připravit o čas, zatímco budou uvažovat, zda je to skutečné nebo jen žert.”

Říká se však, že bez větru se ani lístek nepohne, a v tomto případě to platilo do puntíku. Cílem Mercedesu během představení nebylo zmást soupeře. Namísto toho šlo jen o jednoduchou chybu při nastavování parametrů renderovaného auta, která soupeřům odhalila více, než v Brackley chtěli.

Jak se ukázalo v poslední den předsezónních testů, Mercedes měl skutečně připravené řešení, které počítalo jak s červeným, tak se zeleným ramenem. Expert na techniku F1 Sam Collins upozornil na to, že v pátek se pozice ramene změnila podél zelené šipky na obrázku níže.

Lawrence Barretto z F1 TV se tak na tuto změnu zeptal i technického ředitele Jamese Allisona. “Asi jste viděli, že jsme měnili nastavení regulátoru předklonu (anti-dive, pozn. red.) na předních závěsech. Toto je přesně změna, kterou nemůžete dělat mezi jednotlivými výjezdy během tréninků. Přijde nám vhod, že jsme s tím dnes jeli. Můžeme si porovnat data se čtvrtkem a rozhodnout se.”

Jak se změní chování auta?

Aby bylo moderní auto Formule 1 konkurenceschopné a z přísavného efektu vytěžilo co nejvíce, potřebuje být co nejstabilnější. Předklánění či zaklánění monopostu při brzdění a akceleraci negativně ovlivňuje úroveň generovaného přítlaku, a proto je nutné mít monopost s vhodnými mechanickými vlastnostmi.

Mercedes v pátek osadil rameno níže. Čím je toto rameno níže, tím méně se přední náprava předklání při brzdění, a nabízí stabilnější aerodynamickou platformu.

Samozřejmě, vše má své limity. Zvýšení regulace předklonu sice pomůže při generování přítlaku, ale zároveň zvýší náchylnost přední nápravy k přebrzdění. Týmy proto musí hledat zlatou střední cestu.

Arsenál Mercedesu je o jednu zbraň bohatší

Všechny stáje mají šasi konstruované tak, aby umožňovalo drobné změny nastavení geometrie závěsů. Mercedes se však rozhodl pro mnohem agresivnější řešení a připravil šasi, které inženýrům umožní měnit výšku uchycení ramena až o několik centimetrů!

“Vyměnit nějaký komponent moderního monopostu F1 nemůžete jen tak,” pustil se do vysvětlování Sam Collins na F1 TV. “Přední závěsy nemůžete upravit jen tak, že vyměníte jednu součástku za jinou. Ve skutečnosti musíte vyměnit šasi, což je pořádná fuška. Mercedes však na to pamatoval při vývoji.”

Pokud by soupeři Mercedesu chtěli změnit nastavení regulátoru předklonu stejně výrazně, museli by vyměnit monokok, což je zdlouhavá a nákladná operace. “Toto je velká změna. Na monokok F1 nemůžete jen tak přišroubovat nějaký komponent. Uvnitř auta se musíte postarat o celou řadu strukturálních zásahů. To je náročná inženýrská úloha. Myslím si, že Mercedes s tím bude během sezóny často manipulovat.”

Mercedes může měnit toto nastavení i v závislosti na okruhu. Pokud si novinku na autě ponechá, na rychlých tratích s tvrdými brzdnými zónami si bude moci dovolit nasadit měkčí odpružení, přičemž agresivnější regulátor předklonu by měl kompenzovat negativní efekt měkčího odpružení na aerodynamiku.

Stříbrné šípy tím získají flexibilitu. K ideálnímu nastavení se budou moci přiblížit na širším spektru okruhů, zatímco jejich soupeři se budou muset spokojit s méně výhodným nastavením předních závěsů, které jim povolí jejich šasi.

Ačkoliv jsme se dosud bavili jen o vlivech na mechanické vlastnosti auta, je třeba pamatovat i na to, že moderní závěsy nejsou jen mechanickým komponentem. Rovněž důležité jsou při usměrňování toku vzduchu od předního křídla k podlaze a bočnicím. Pokud Mercedes bude měnit nastavení ramena, určitě se pokusí něco získat i v této oblasti.

Na závěr doplňme, že Mercedesu nejsou cizí různé finty s předními závěsy. Můžeme si připomenout například rok 2020, kdy představil systém DAS, který jezdcům umožnil během jízdy měnit úhel sbíhavosti předních kol.