logo F1live.cz

Bearmana musel z auta vytáhnout Hamilton: Padesát kvalifikačních kol…

Oliver Bearman
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 3. 2024

I když Carlosu Sainzovi rozhodně nepřejeme zdravotní problémy, jeho náhradník Oliver Bearman se stal hlavním bodem programu v diskusním kroužku s názvem Formula 1. Mladý Angličan rychle ukázal, že se vůbec nebojí a jeho úmyslem je nenechat zapomenout na svou premiéru „obyčejným“ výkonem. Jak se však na takovéto trati a v této kategorii dalo očekávat, Ollie vystoupil z auta po zisku sedmého místa absolutně hotový.

Britský mladík zažil se svým týmem Prema velmi nevydařený začátek sezóny v Bahrajnu. V Saudské Arábii zahájil svou stíhací jízdu ziskem pole position, ale ve Formuli 2 i tento víkend nabral další ztrátu, protože ho čekala premiéra ve Formuli 1. Tu nakonec zvládl tak dobře, že se o něm mluvilo více než o vítězi Maxovi Verstappenovi.

Pochvaly dostával i od mistrů světa včetně jeho krajana Lewise Hamiltona, který patřil v parc fermé k prvním gratulantům ke skvělému výkonu. Tedy až po tom, co sedminásobný šampion pomohl svému o dvacet let mladšímu kolegovi vystoupit z kokpitu. „Když jsem vyrůstal, sledoval jsem souboje těchto chlapců a bylo krásné sdílet s nimi trať,“ řekl Bearman spokojeně po závodě.

„Lewis mě v podstatě vytáhl z auta, protože jsem se jen s problémy dostával ven. Bylo to fyzicky velmi náročné. V závodě jako je tento – s velmi nízkou degradací pneumatik a velmi vysokým přetížením – je vaším úkolem odjet více-méně padesát kvalifikačních kol,“ řekl britský mladík.

Ten po sobě v kokpitu zanechal i důkaz náročnosti tohoto závodu, když jeho opěrka hlavy byla zjevně poškozená z nekonečných nárazů hlavou.

Celý paddock však ohromilo Olliho klidné a vyrovnané vystupování. Nejde přitom jen o samotnou jízdu, ale také o množství drobných detailů. Startovací procedura, příprava pneumatik, zastávky v boxech ve velmi úzké a stísněné boxové uličce, mnohem delší a širší monopost než ve Formuli 2 a mnoho dalších. To všechno zvládl a ještě dokázal držet krok s jezdci před sebou.

Když tento osmnáctiletý chlapec dostal otázku, zda byl před startem nervózní, odpověděl: „Upřímně, překvapivě jsem se cítil jako před jakýmikoli jiným závodem. Startovací procedura je trochu odlišná ve srovnání s F2, ale když zhasnou červená světla, soustředíte se už jen na to, co je kolem vás.“

„Naštěstí, ve Formuli 4 nebyly vysílačky odvysílány, ale když jsem byl ve Formuli 3 trochu více podrážděný, musel jsem se naučit, že něco takového nepomůže vašemu výkonu. Bez ohledu na všechno jsem se snažil zůstat klidný, zejména v takové situaci. Věděli jsme, že závod nám přijde naproti, takže jsem zůstal klidný,“ řekl Bearman.

Kromě toho předvedl několik pěkných předjížděcích manévrů. I ty se ve Formuli 1 liší od juniorských sérií, když si od jezdců vyžadují chytré nakládání s baterií, rekuperačními systémy a DRS. I v tomto případě to bylo učení se za pochodu.

„Po restartu se mi podařil pěkný manévr na Cunodu, který si zřejmě nemyslel, že to pošlu dovnitř. Měl jsem mnohem lepší tempo než ti kluci, ale oni byli mnohem chytřejší při využívání energie. To je něco, co jsem nikdy předtím nedělal,“ řekl Bearman.

„Do velké míry jsem se učil za pochodu. Zejména při souboji s Nicem se zdálo, že využívá svou baterii na správných místech, zatímco já ji využívám úplně špatně, takže mi trvalo několik kol, než jsem na to přišel. Zůstal jsem však disciplinovaný a nesnažil jsem se příliš tlačit,“ řekl spokojeně Ollie.