logo F1live.cz

Závod v Melbourne opanoval Carlos Sainz! Verstappena zradila technika

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala25. 3. 2024

Max Verstappen se v neděli chystal prodloužit svou vítěznou sérii na deset velkých cen, ale už po třech kolech si musel utřít slinu. Problémy s brzdami, následný dým a plameny poskytly šanci jeho soupeřům. Za pačesy ji chytil Carlos Sainz, který jen dva týdny po operaci slepého střeva odjel suverénní závod jako by Max Verstappen. Do cíle dorazil před týmovým kolegou Charlesem Leclercem a Landem Norrisem z McLarenu.

Už od samotného začátku jsme měli vyděláno na výživné ráno. Carlos Sainz se na startu sice nedokázal dostat před Maxa Verstappena, ale o to více potěšil fanoušky ve druhém kole závodu. Španěl se ocitl před obhájcem titulu před devátou zatáčkou. Holanďan ve vysílačce hlásil, že se jeho monopost zachoval zvláštně. Ještě zvláštnější však bylo, když se z něj začalo kouřit. Verstappen odstoupil pro problémy s brzdami, které nejprve začaly kouřit a následně i hořet.

Na čele se usadili Carlos Sainz, Lando Norris, Charles Leclerc a Oscar Piastri, každý s obrovskou šancí a touhou vyhrát. Velké bitvy a soubojů kolo na kolo jsme se však nedočkali.

Během závodu všichni drželi mír a klíčové momenty se odehrály v boxech. Charles Leclerc s Oscarem Piastri zamířili k mechanikům po devíti kolech, zatímco Sainz hlásil, že chce protáhnout svůj úvodní stint. Z monopostu měl podle svých slov skvělý pocit, což dokazoval i dosahovanými časy. Sainz byl dokonce i po zastávkách svých největších soupeřů nejrychlejším mužem na trati.

Sainz zamířil do boxů ve patnáctém kole, ale kdyby si pitstop odložil ještě o jedno kolo později, mohl na něm hezky vydělat. Lewis Hamilton totiž odstoupil pro problémy s pohonnou jednotkou a způsobil krátkou fázi VSC. Dokonale to využil Fernando Alonso, který si návštěvou mechaniků ušetřil přibližně deset sekund.

Španěl ve službách Ferrari však pokračoval stejně suverénně. Kdybychom si v závodě zakryli jméno jezdce na prvním místě, mohli bychom si myslet, že Max Verstappen vůbec neodstoupil. Carlos Sainz si totiž na čele vytvořil časový polštář a nikomu nedovolil se přiblížit. Opatrnost a obavy z rychlosti Red Bullu však úplně nezmizely.

Sergio Pérez se před první zastávkou v boxech stěžoval na zadní pneumatiky. Red Bull to pravděpodobně s nastaveními přehnal a můžeme usuzovat, že příliš šetřil přední pneumatiky na úkor těch zadních. Mechanici mu při pitstopu pomohli s balancem monopostu a v tom momentu se začala Pérezova stíhací jízda. Na výjezdu z boxů se udržel před Hamiltonem a postupně si poradil se Strollem, Russellem a ve 26. kole i s Fernandem Alonsem. Nejlépe to zhodnotil George Russell: „To auto je jako raketa.“

Sergio Pérez začal přidávat rychlé časy, na co reagovaly McLareny před ním. Papájový boxový múrik využil týmovou režii a dopředu dostal Landa Norrise na čerstvějších pneumatikách, který v předchozí části doplatil na undercut ze strany Charlese Leclerca i Oscara Piastriho. Pérez však najednou vypnul svou raketu; Alonso se ho držel jako klíště a k McLarenum se nepřibližoval takým tempem, jak by v Red Bullu čekali.

Druhé kolo zastávek v boxech rozjel Charles Leclerc. Tým upozorňoval, že levá přední pneumatika je už hotová a s výměnou gum nemohou dlouho vyčkávat. Strategové ho vyslyšali a Leclercovi se podařil důležitý tah. Po pitstopu se zařadil těsně před Sergia Péreze! Tím ochránil svého kolegu, ale i McLareny před případným útokem. Zřejmě to však nikdo z nich nepotřeboval, protože Sergio Pérez dojel do cíle daleko za McLareny, a ještě dále za Ferrari. Red Bullu se opět potvrdilo, že Pérez jen stěží dokáže nahradit Maxa Verstappena.

George Russell odjel většinu závodu osamoceně. V závěrečných kolech nás měl zabavit s Fernandem Alonsem v souboji o šesté místo. Mercedes měl o pět kol čerstvější pneumatiky, ale Alonso všechny zkušenosti světa. Ani v tomto případě jsme se však nedočkali souboje kolo na kolo.

Russell vyjel do štěrku, a po nárazu do bariér ukončil své naděje na body. Zničený monopost zůstal stát uprostřed tratě a ředitelství závodu se rozhodlo pro fázi VSC, pod kterou se dojelo nedělní velká cena.

Fernandu Alonsovi tak patří šesté místo před Lancem Strollem, za kterým jel Júki Cunoda. Japonský závodník si v Melbourne dokonale splnil své úkoly a hvězdného týmového kolegu nechal ve svém stínu.

O poslední bod se dlouho prali Alex Albon a dvojice Haasu. Americký tým si pomohl i týmovou režií, když Nica Hülkenberga vyslal do útoku, ale Albon po zastávce v boxech odpadl. Hulk měl už jeden bod ve svých rukách. Když se i Magnussenovi podařilo dostat před Williams, Haas měl vyděláno na pěkný výsledek. Vyšperkovalo ho však až Russellovo odstoupení.

Za dvanáctým Danielem Ricciardem skončili už jen Alpiny a Saubery. Francouzský tým bojuje sám se sebou — Pierre Gasly si vysloužil pětisekundový trest za překročení bílé čáry na výjezdu z boxů — a Saubery dělaly vše pro to, aby strávily více času u svých mechaniků než na trati. Problémy s matkami se zjevně nepodařilo odstranit.

Bod za nejrychlejší kolo získal Charles Leclerc.

Závod - GP Austrálie 2024

Charles Leclerc
Carlos Sainz
Lando Norris
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Carlos Sainz
Ferrari1:20:26,843582.1:20,03125
2.
Charles Leclerc
Ferrari+2,366584.1:19,81319
3.
Lando Norris
McLaren+5,904583.1:19,91515
4.
Oscar Piastri
McLaren+35,770585.1:20,19912
5.
Sergio Pérez
Red Bull+56,309586.1:20,38810
6.
Lance Stroll
Aston Martin+1:33,222589.1:20,9308
7.
Júki Cunoda
RB+1:35,601588.1:21,1346
8.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:40,9925810.1:20,4934
9.
Nico Hülkenberg
Haas+1:44,5535816.1:21,1452
10.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo5814.1:21,0821
11.
Alex Albon
Williams+1 kolo5812.1:21,618
12.
Daniel Ricciardo
RB+1 kolo5818.1:21,239
13.
Pierre Gasly
Alpine+1 kolo5817.1:21,090
14.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5813.1:21,422
15.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5819.1:21,327
16.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5815.1:21,354
-
George Russell
Mercedesnedojel577.1:20,284
-
Lewis Hamilton
Mercedesnedojel1711.1:22,444
-
Max Verstappen
Red Bullnedojel41.1:23,115

Live

Související zprávy