logo F1live.cz

Andretti vysílá zprávu FOM: Nemůžete nám říct ne

Michael Andretti
© Twitter/Ducati
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2024

Michael Andretti se zjevně nadýchá na další ofenzívu. I když ho FOM 31. ledna odmítlo, rozhodně to nevzdal. Bere to tak, že Formule 1 odmítla jeho přihlášku pro rok 2025, ale před rokem 2026 je vše otevřené. Američané tak pokračují v práci a doufají, že příště uslyší ano.

Michael Andretti ve středu přivítal novináře ve svém novém britském sídle v Silverstone. Jak vždy byl odhodlaný a optimistický. Boj prý ještě neskončil. Slíbil fanouškům, že svůj projekt dotáhne tak daleko, že bude pro FOM nemožné ho odmítnout.

„Nadále spolupracujeme s FOM a ukážeme jim, že na večírek toho přinášíme hodně,“ řekl Andretti pro britskou televizi Sky. „General Motors je důležitý host na párty. Nepřicházejí, aby byli dopočtu; přicházejí, aby se stali důležitou součástí našeho týmu. Myslím si, že zatím úplně nepochopili, jaká velká věc to je. Když všichni pochopí, co tu dáváme dohromady, přijde okamžik, kdy nám nebudou moci říct ne.“

Pokud se Andretti Global jednoho dne dočká zelené, je zřejmé, že General Motors na tom bude mít obrovskou zásluhu. Jde o obrovskou značku a jednu z největších automobiliek na světě. Navíc je to americká společnost a Amerika je trh, na který se Formule 1 usilovně snaží proniknout.

„Už pracují na vývoji motoru. Zaregistrovali se, co znamená, že v roce 2028 budeme mít motor. Tým se snaží připravit a chce být konkurenceschopný. Nejde to však jen tak. Nemůžete se objevit v roce 2028 s novým motorem a bez auta. Proto potřebujeme dva roky na přípravu. Nejsme naivní,“ vysvětlil Andretti, který chce v sezónách 2026 a 2027 závodit s motory Renault.

Problém jsou však peníze, lépe řečeno neochota ostatních týmů se o ně dělit. Desítka současných stájí se bojí, že dělení koláče jedenácti ohrozí jejich financování. Formule 1 zase nechce, aby se na rošt dostaly slabé týmy a chce si šetřit poslední místenky pro opravdu silné hráče.

Andretti však argumentuje: „My si myslíme, že nebudeme zmenšovat koláč. Podle mě pomůžeme při jeho zvětšování. Když se koláč zvětší, tak podíl na něm se zvětší. Bylo to trochu frustrující, ale nakonec se nám to podaří.“

„General Motors není žádná maličkost. Tato firma nikdy nebyla ve Formuli 1. Když přišli za námi, tak to o něčem svědčí. Nechtěli do toho jít osamoceně. Chtěli partnera jako my. Zvolili jsme si cestu, jakou tento sport ještě nikdy předtím neviděl. Pro Formuli 1 to bude obrovská věc, zejména ve Spojených státech, které dostanou čistě americké auto, postavené v Americe s americkým motorem, americkými majiteli a americkým jezdcem,“ řekl nadšeně Andretti.