logo F1live.cz

FIA změnila pravidla ulitých startů, už nebude rozhodovat senzor

Box na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2024

Mezinárodní automobilová federace zapracovala do současných Sportovních pravidel F1 novinku. Po jednáních na půdě Komise F1 byla nalezena dostatečná podpora na to, aby se změnila definice ulitých startů. Změny nabývají účinnosti okamžitě, tedy již od víkendové VC Miami.

Až dosud o tom, zda pilot pokazil startovní proceduru, rozhodovaly senzory umístěné v trati pod monopostem. Jak se však ve více případech potvrdilo, senzory neměly dostatečnou přesnost, a tak se mohlo stát, že i když na palubních záběrech byl patrný evidentní pohyb před zhasnutím červených světel, trest za pokazený start nepřišel.

To se od nejbližšího víkendu změní. FIA po jednáních vyškrtla z pravidel sekci o „nesprávné pozici na startu“ a přepsala ji na „pokazený start“. V článku 48.1.a se již nepíše, že situaci budou posuzovat senzory.

Nově se v uvedeném článku, který určuje, kdy bude jezdci udělen trest, píše následující: „Pokud se jezdec pohne po zasvícení čtvrtého sekundového světla (čtvrté červené světlo, pozn. red.) před startovním signálem, který určuje zhasnutí všech červených světel podle článku 44.10.b.“

Taková formulace dává ředitelství závodu a komisařům větší pole působnosti. Na startu tak budou moci sledovat i palubní či jiné záběry a pokud na nich zpozorují pohyb, udělit trest.

Mokré tréninky nebudou bez akce

V nové verzi sportovních pravidel se najdou také novinky z hlediska alokace pneumatik. FIA se před touto sezónou rozhodla změnit pravidla a podpořit týmy, aby jezdily i v mokrých pátečních trénincích. Namísto čtyř sad intermediálek dostali pět. Efekt to však nepřineslo a během tréninku na VC Japonska se jen málokdo vydal na trať.

FIA totiž zrušila pravidlo o tom, že pokud tým během mokrého pátku minie jednu sadu intermediálek, tak na sobotu dostane za ni náhradu. Žádná stáj tedy nebyla v nevýhodě, pokud si v pátek jednu sadu zničila.

Nyní sice měli všichni hned na úvod víkendu více sad, ale spotřebovat jednu představovalo riziko, že soupeř díky tomu získá výhodu.

Mezinárodní automobilová federace tak pravidla opět upravila. Pokud je některý ze tří tréninků prohlášen za mokrý, každý tým je povinen před kvalifikací předat jednu sadu intermediálek.