logo F1live.cz

Podle Autosportu nemá Newey zájem o Aston Martin, podle Gazzetty se setkal s Vasseurem

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 5. 2024

Adrian Newey se loučí s Red Bullem. Geniální anglický konstruktér vytvořil s tímto týmem dynastii a nyní odchází za skutečně kontroverzních okolností. Je zřejmé, že Adrian byl při podpisu své smlouvy dostatečně prozíravý a odmítl jakékoli sáhodlouhé placené volno. Zdá se, že v březnu 2025 (toto datum uvádějí některé přední zdroje) může nastoupit do nového zaměstnání.

Minulý týden předvedly německé a britské zdroje svoji kvalitu. I když tomu málokdo věřil, Newey se na pozadí kauzy kolem Christiana Hornera zřejmě skutečně rozhodl, že nastal čas odejít. Zatímco na přelomu let mluvil o odchodu z Red Bullu jako o „opuštění rodiny“, jen o pár měsíců později se velmi rychle sbalil a odešel.

Když německý Auto Motor und Sport přišel jako první se zprávou o Neweyho odchodu, neuměl říct nic víc o jeho dalším osudu. Na stole zůstávala i možnost odchodu do důchodu či odchodu z Formule 1. Dnes se však první možnost nezdá pravděpodobná. „Teď však cítím, že je ten správný čas posunout žezlo dál a hledat si nové výzvy,“ prohlásil Newey ve svém stanovisku při odchodu z Red Bullu. Asi byste neřekli něco takového, kdybyste se chystali na odpočinek.

Většinu lidí při těchto slovech napadne jediné: Ferrari. Adrian už získal tituly s Williamsem, McLarenem a Red Bullem. Na britských ostrovech už nemá co dokazovat a v nesmírně bohatém životopisu britského konstruktéra, podobně jako v tom Lewise Hamiltona, zůstává už jen jedno jméno. „Red Bull oznámil, že Neweyho smlouva skončí v prvním čtvrtletí příštího roku, přičemž se předpokládá, že od března bude teoreticky volný a může nastoupit do práce ke konkurenci,“ uvedl magazín Autosport.

„O Neweyho služby se zajímaly jiné týmy, přičemž je známo, že Aston Martin a Ferrari předložily lukrativní nabídky,“ pokračuje renomovaný britský magazín.

„Podle našich zdrojů Newey odmítl jakýkoli zájem od Aston Martinu, ale Ferrari zůstává jednou z možností. Zdá se, že Fred Vasseur se v úterý setkal se slavným designérem mezi čtyřma očima, aby se pokusil posunout věci dopředu. I když nedospěli k dohodě, jednání budou pravděpodobně pokračovat, protože Vasseur se osobně snaží přesvědčit Neweyho, aby se k němu připojil v době příchodu Lewise Hamiltona do týmu v příštím roce,“ uvedl Autosport.

Gazzetta píše o večeři s Vasseurem

Když se podíváme na všechny indicie, které nám v současnosti nabízejí různé zdroje, Ferrari se skutečně zdá jako nejpravděpodobnější destinace. Důchod v podstatě vyloučil sám Newey, Aston Martin odmítl podle Autosportu a kolem Mercedesu panuje ticho. Je zřejmé, že mužem Tota Wolffa je James Allison, ne Newey. Kromě toho Rakušan zřejmě soustřeďuje všechny zdroje, aby do Brackley zlákal Maxe Verstappena.

„Fred Vasseur v úterý nevycestoval s týmem do Miami. Místo toho odletěl do Londýna. Důvod? Večer měl setkání s Neweym, možná aby potvrdili dohodu, o které se tak dlouho spekuluje a která přivede anglického génia do Maranella. Oficiální oznámení přijde pravděpodobně po VC Miami,“ hlásí italský deník Gazzetta dello Sport.

Po Lewisu Hamiltonovi by tak Frédéric Vasseur stáhl do Ferrari další obrovské eso. Nápadně to připomíná éru Jeana Todta, kdy do Ferrari postupně přišli Michael Schumacher, Ross Brawn a Rory Byrne, kteří předtím společně vybojovali dva tituly s týmem Benetton.

Newey u konkurence už na jaře 2025?

Samozřejmě, načasování není pro Ferrari úplně dokonalé. Víme, že po prvním čtvrtletí roku 2025 bude Newey volný, což znamená, že už v březnu nebo v dubnu by mohl nastoupit ve Ferrari nebo v jiném týmu. V té době už pravděpodobně budou mít inženýři Scuderie hotový koncept připravený k testování ve větrném tunelu. Stále je to však dostatečně brzy, aby mohl Newey přímo ovlivnit vývoj na rok 2026.

Zpočátku se říkalo, že Adrian dokončí kontrakt v Red Bullu, který byl platný do 31. prosince 2025 a poté nastoupí na roční povinnou dovolenou. To by znamenalo, že do nového zaměstnání by mohl nastoupit 1. ledna 2027. Místo toho však máme na stole datum 1. března 2025.

Autosport ve svém článku cituje nejmenovaného šéfa týmu F1, podle něhož je takový vývoj událostí pro Red Bull hotovou pohromou. „Jeden ze soupeřů Red Bullu tvrdí, že je ohromen tím, že jsou dveře pro Neweyho otevřeny dostatečně brzy na to, aby pomohl při vývoji monopostu pro rok 2026,“ píše Autosport.

Situaci přitom přirovnal k roku 2009, kdy McLaren nevyužil svého práva veta a umožnil Mercedesu, aby dodával své motory týmu Brawn GP. Situace však nabrala neuvěřitelný spád. Tento tým by bez motorů Mercedes v roce 2009 určitě nevyhrál titul a nakonec ho koupila německá automobilka, aby zahájila svou vlastní dominanci ve Formuli 1. McLaren tímto nerozvážným rozhodnutím ztratil tovární dohodu s Mercedesem a už nikdy se netěšil z titulu mistra světa.

„Pro Red Bull by bylo naprostou katastrofou, kdyby Adriana předčasně propustili ke konkurenci. Christian Horner by vypadal jako naprostý hlupák. Stejně jako Whitmarsh v McLarenu, když předal Rossovi Brawnovi klíče od Mercedesu, čímž odstartoval jejich dlouholetou dominanci ve Formuli 1,“ uvedl šéf týmu, který si nepřál být jmenován.