logo F1live.cz

FIA vypsala tendr na odlehčenou verzi svatozáře, hmotnost chce snížit i jinde

Svätožiara Alfy Romeo
© XPB/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala15. 5. 2024

Rok 2026 bude představovat jakýsi nový začátek na mnoha frontách včetně bezpečnosti. Mezinárodní automobilová federace se rozhodla spustit výběrové řízení na nového výrobce svatozáře, který bude mít za úkol připravit její lehčí, ale odolnější verzi.

Když se moderní monopost Formule 1 ocitne vedle auta před čtyřiceti lety, člověk má pocit, že se lety přejedl až do rozměrů velryby. Kromě toho, že auta jsou velká, jsou i těžká a na trati působí ve srovnání se svými předky těžkopádně. Formule 1 se však chce postupně vracet k živelným strojům, které byly mnohem lehčí a proto i dost neposedné.

Součástí toho je analýza všech komponent na monopostu. Vedení zkoumá, kde by se daly ušetřit cenné kilogramy a ve smyslu „kousek po kousku“ vypsala výběrové řízení na novou svatozář. Ta současná je ve Formuli 1 vyráběna ze slitiny titanu a váží sedm kilogramů, její vylepšená verze by měla být o jedno kilo lehčí. Pro srovnání levnější ocelová verze využívaná v nižších sériích váží 13,5 kg.

Pokud zájemce o dodávání svatozáře uspěje ve zpřísněných nárazových testech a výběrovém řízení, ochranu hlavy pilota bude dodávat ve Formuli 1 v sezónách 2026 až 2030.

„Naším cílem je výrazně snížit spodní hmotnostní limit. Uvažujeme o redukci hmotnostního minima pro rok 2026 o 40 až 50 kilogramů,“ deklaroval cíl FIA její šéf pro monoposty Nikolas Tombazis na konci loňského roku. „Tímto způsobem chceme dosáhnout toho, co se nazývá koncepce obratného auta. Máme pocit, že v posledních letech začala být auta příliš objemná a těžká.“

Změny čekají i jiné oblasti, i když žádné gramy se neušetří u kol. Pirelli totiž odmítlo vyměnit současný osmnáctipalcový profil za lehčí šestnáct palců.

Měnit se však bude například rozvor kol nových monopostů, který bude zkrácen z dnešních 3600 na 3400 milimetrů. O deset centimetrů se zúží i samotná auta, která mají v rámci těchto pravidel předepsaný dvoumetrový limit. Nuže a čím méně prostoru na karoserii, tím menší komponenty a tím méně možností na generování přítlaku.

FIA chce skutečně redukovat také přítlak monopostů. Pokud budou na jednotlivé komponenty působit menší síly, bude možné šetřit hmotnost i při jejich vyztužování. „Menší úroveň přítlaku znamená redukci zátěže některých komponent, například závěsů. V důsledku toho budou moci týmy dále snižovat hmotnost.“