logo F1live.cz

F1 zváží zrušení hybridní části motoru, avizuje Domenicali

Oscar Piastri, McLaren zozadu
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala15. 5. 2024

Nová motorová pravidla pro rok 2026 jsou již téměř kompletní, což Formuli 1 nutí začít se dívat i do vzdálenější budoucnosti. Stefano Domenicali avizuje, že vedení bude uvažovat o radikálních změnách včetně zrušení hybridní části. Zároveň chce hledat způsob, jak vylepšit zvuk monopostů.

Rok 2026 z hlediska motorových pravidel nepřináší všeobecnou spokojenost. Výrobci mají vážné pochybnosti o tom, zda byly jednotlivé parametry nastaveny správně a sami se ptají, zda nebude nutné opravovat chyby v návrhu agregátů aerodynamikou monopostů.

Spokojeni nejsou ani fanoušci, z nichž se drtivá většina nezajímá o to, jak dokonale budou – nebo v případě nebudou – fungovat nové motory. I několik osobností ze světa F1 hlásí, že sportu ujel vlak a zbytečně se úpěnlivě držel hybridních turbomotorů, když už i výrobci investují do vývoje ekopaliv a spalovacích motorů.

Pokud by se syntetická paliva vyvíjela přímo ve Formuli 1, výrobci a jejich marketingová oddělení by mohli pokračovat ve své zelené kampani, ale zároveň by fanoušci efjednotky dostali, co chtějí: mnohem lehčí monoposty s parádním zvukem a možná i osmiválcovými motory. Zastáncem této cesty je i Lucas di Grassi, který před časem prohlásil, že s syntetickými palivy by se klidně mohli vrátit i dvanáctiválce.

Stefano Domenicali v rozhovoru pro italskou odnož portálu motorsport.com přiznal, že nová pravidla nekorespondují se všemi očekáváními. „V uplynulých týdnech se mezi různými stranami našla shoda a zveřejnění pravidel pro rok 2026 se očekává k 1. červnu. FIA následně změny vysvětlí, je jich mnoho, a důležité bude objasnit je co nejlépe, jak se jen bude dát, protože jsem četl seznam požadavků, které zcela nesedí s tím, jak budou vypadat nová pravidla.“

„Jedna otevřená rána, která je zatím nezbytná, souvisí s hmotností monopostů. S potvrzením setrvání hybridní části i pro rok 2026 je spojen i nezbytný nárůst hmotnosti. Porovnáme-li si vizi monopostu pro rok 2026 s tím, jak auta vypadala před desetiletím, uvědomíme si, že hmotnost začíná být důležitý problém,“ pokračoval šéf efjednotky.

Autoři pravidel šasi se sice snaží jakýmikoli opatřeními snížit hmotnost, ale výkonnější elektrická část a větší baterie jim dělají velký škrt přes rozpočet. Kdybychom se však hybridní části zbavili, ušetřili bychom jen na jednotce MGU-K (20kg včetně turba) a bateriích (35kg) přibližně 50kg. S hubenějším šasi by nová auta jako celek mohla mít o 100 kilo méně.

„Všichni jezdci by chtěli lehčí auta a mně osobně přijde ještě o trochu důležitější zvuk,“ pokračoval Domenicali. „Na této poslední frontě pracujeme, abychom zvýšili decibely. Z našich průzkumů napříč všemi trhy a věkovými skupinami vyplývá, že chceme slyšet lepší zvuk a cítit energii, kterou dokáže v blízkosti okruhu přenést jen jistý typ vibrací.“

„Jakmile budou pravidla pro rok 2026 definována, začneme uvažovat, kam by mohl směřovat náš další krok, tedy motor pro rok 2030. Mám jednu úvahu, o kterou jsem se ještě nepodělil s týmy, ale mluvil jsem o ní s FIA: Pokud udržitelná paliva splní svůj úkol, budeme muset důkladně přehodnotit, zda budeme pokračovat v hybridizaci, nebo budeme mít k dispozici i lepší řešení,“ vzkázal devětapadesátiletý rodák z Imoly.