logo F1live.cz

Vylepšený Haas měl být v kvalifikaci „snadno“ v Q3. Sprint ale přinesl hořké zklamání.

Kevin Magnussen
© Twitter/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 10. 2023

Sezóna 2023 týmu Haas již několik měsíců mizí před očima. V souboji s Williamsem, Alfou Romeo a AlphaTauri o sedmé místo Poháru konstruktérů dlouhodobě ztrácí, což můžeme jednoduše připsat na vrub nedostatečnému vývoji vozu VF-23. Na svou domácí grand prix ale tým přivezl velký balík vylepšení a piloti s ním zajeli několik pozoruhodných časů. Bohužel, když přišlo na „lámání chleba“, Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg úplně selhali.

Něco takového šéf týmu Günther Steiner určitě nerad slyší. I když vám vůz a váš tým nabídnou jedinou šanci v průběhu celé sezony, musíte ji využít. To se však během amerického víkendu nepodařilo ani jednomu z pilotů americké stáje.

Trať v závěru první části kvalifikace zrychlila a i když byl Nico Hülkenberg po prvním rychlém pokusu v čele, druhý mu vůbec nevyšel a nepostoupil. Kevin Magnussen skončil v první části na velmi pozitivním sedmém místě, ale v Q2 to nedokázal dát dohromady a v neděli odstartuje až ze čtrnáctého místa, což je podle dánského jezdce velmi daleko od skutečného potenciálu vylepšeného vozu.

„Viděli jsme několik pozitivních signálů, jako páté místo v tréninku nebo sedmé místo v Q1. Bohužel, v Q2 jsem neodvedl svou práci,“ litoval Magnussen neúspěšnou kvalifikaci.

Haas neměl na doladění vylepšeného auta téměř žádný čas. Kromě toho, nejdůležitější otázka zůstává nezodpovězená – jaký bude vůz v závodním tempu a při práci s pneumatikami? Dvojité vypadnutí v SQ1 v sobotním rozstřelu nenaznačuje velký posun v kvalifikačním tempu. „Nejdůležitější otázky budou zodpovězeny v neděli,“ připomíná dánský jezdec. „Bude auto lépe pracovat s pneumatikami a bude rychlejší? Nezajímá nás moc, zda se zlepšíme i v kvalifikacích.“

Minimálně páteční výsledky však podle Magnussena neodrážejí skutečnou formu vozu, který prý měl postoupit do Q3. „Když se podívám na data, vidím, že jsem snadno mohl zrychlit o dvě nebo tři desetiny. V Q2 jsem však téměř ztratil kontrolu nad autem. Divím se, že jsem tam nehavaroval. Určitě jsem mohl zajet lepší čas,“ říká rodák z Roskilde.

„Už se nám v tomto roce podařilo postoupit do Q3 s vozem, který nebyl v neděli rychlý. Skutečným otázkám a skutečnému testu budeme čelit až v závodě. Víme, že staré auto bylo v kvalifikaci dobré, proto otázka před tímto víkendem zněla jinak,“ řekl Magnussen.

Sobota přinesla pokles formy

Sprintový formát znamená, že když vám to v pátek nevyjde, v sobotu to můžete alespoň trochu napravit. Musíte totiž absolvovat další kvalifikaci, která vám potvrdí nebo vyvrátí vaše dojmy z prvního dne. Haasu však sobota na okruhu COTA přinesla další trápení. Magnussen s Hülkenbergem vypadli již v SQ1 a v večerním sprintu se jim nepodařilo postoupit dopředu.

„Nebyl to skvělý sprint a naše tempo se výrazně propadlo,“ řekl po skončení soboty dánský jezdec. „V noci to prozkoumáme a zhodnotíme, co můžeme před nedělí napravit. I když jsem měl dobrý start a slušné první kolo, po několika kolech mě začali soupeři předjíždět. Stav pneumatik se zhoršoval a začala se opakovat stará známá písnička.“

Zatím to tedy nevypadá na žádný zázračný upgrade od stáje z Banbury. Magnussen nakonec skončil osmnáctý a jeho týmový kolega Nico Hülkenberg patnáctý. Ani on však neměl pro svůj tým na sobotní poradu připravené dobré zprávy. „S novým autem jsem se poprvé skutečně svezl, protože první trénink je velmi krátký a musíte toho hodně stihnout. Určitě je tedy skvělé, že jsme mohli nasbírat nějaké kilometry a data, i když to v současnosti nevypadá moc dobře,“ přiznal po skončení sprintu německý jezdec, který se však snažil zůstat optimistický.

„Ještě je toho hodně, co můžeme s tímto novým balíkem objevovat. Během sprintového víkendu je však těžké najít a odemknout plný potenciál nového auta,“ dodal na závěr Hülkenberg, kterého v neděli čeká náročná práce v snaze získat nějaké body a dohnat Alfu Romeo na osmém místě Poháru konstruktérů.

Související zprávy