logo F1live.cz

Je Norris na Verstappena měkký? Nemá to nic společného s tím, že jsme přátelé, říká

Max Verstappen a Lando Norris
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 1. 2024

Max Verstappen nemusel v uplynulé sezóně svádět tvrdé boje na trati. Ne že by vždy startoval z prvního místa a pohodlně dojel do cíle, ale když už se v nějakém souboji ocitl, většinou nečelil vážnějšímu odporu. Všichni jezdci vědí, že by to bylo stejně zbytečné a proto se raději rozhodnou neztrácet čas. Podobný přístup měl i Lando Norris.

Britský závodník měl na některých okruzích v rukou stroj, který se k Red Bullu dostal poměrně blízko. Oba jezdci jsou velmi dobří přátelé a ve Formuli 1 není těžké si představit, že přátelství mimo okruh skončí nepřátelstvím na trati. To však v roce 2023 nebylo příliš ohroženo vzhledem k tomu, že Verstappen a Norris se k sobě chovali slušně.

„Podle mě jedna z oblastí, ve kterých jsem letos odvedl dobrou práci, je čtení různých situací na trati. Vím, proti komu mám závodit a kterým soubojům se mám raději vyhnout,“ řekl Norris v rozhovoru pro Motorsport.com.

Dobrým příkladem této situace byl závod v Austinu, kdy se Lando téměř nebránil útoku Maxe Verstappena, ale zato tuze bojoval s Lewisem Hamiltonem. „Věděl jsem, že mě nakonec pravděpodobně předjedou oba, i když s Maxem jsem závodil jinak než s Lewisem; věděl jsem, jaká byla šance, že mě předjede jeden nebo druhý. Podle mě to není špatný přístup, jednoduše je to realistický a upřímný pohled na konkrétní situaci,“ říká Norris.

„Měl jsem v podstatě nulovou šanci udržet Maxe za sebou. Byl příliš rychlý a jeho degradace pneumatik byla nižší. Nevím, jestli jste to letos viděli, ale jejich pneumatiky na tom byly lépe než u všech ostatních,“ dodal.

Vybrat si své souboje je jednou z nejdůležitějších vlastností šampiona. I Ayrton Senna či Alain Prost několikrát řekli, že někdy ze sebe musíte vydat maximum, ale jindy zase ušetřit souboj na jiný den. Šetřit pneumatiky v boji s Maxem na souboj s Lewisem v pomalejším Mercedesu bylo logické rozhodnutí.

„Nemá smysl ničit si závod soubojem s jezdcem, který vás na 99,9 procenta tak jako tak předjede, protože má rychlejší auto. Lewis mě v Austinu předjel nějakých šest kol před koncem. Měl mnohem čerstvější pneumatiky, takže bojovat s ním možná nebylo nejchytřejší, ale měl jsem mnohem větší šanci udržet ho za sebou než Maxe,“ říká Norris.

„Kdybych závodil s Maxem, vzal bych si mnohem více ze svých pneumatik a ohrozil bych tím vlastní závod. Myslím, že to byl jen jeden z případů, kdy jsem si dobře vybral souboj,“ řekl Lando.

Tím je vysvětleno vše a celý argument o přátelství s Verstappenem ztrácí relevanci. Sám Norris říká, že by nejraději „tasil kolty“ i v boji s Red Bullem, ale v ten den udělal nejchytřejší rozhodnutí. „Rád bych byl důraznější a bránil se tvrději? Určitě! Proč ne? Miluji závodění a přesně to chci i dělat. Nechci někomu jen tak darovat pozici a už vůbec ne Maxovi,“ řekl pilot McLarenu.

„Lidé zase příliš rychle soudí, proč jsem nebojoval s Maxem. Argument o tom, že jsme přátelé nemůže být více mimo. Když to chcete slyšet, tak kamaráda chci porazit ještě víc než jezdce, s kterým se nekamarádím,“ řekl Norris.