logo F1live.cz

Velká cena Chicaga? Zástupci města vidí překážky, ale závod neodmítli

Red Bull v Chicagu
© Chris Tedesco / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 1. 2024

Po uzavření dohody s Madridem se každý náznak o pořádání velké ceny na městském okruhu setkává s velkou nevolí. Jen krátce po uzavření dohody se španělským hlavním městem se roznesla zpráva, že Formule 1 si zaregistrovala ochrannou známku „Velká cena Chicaga“ a také několik dalších, které avizují přítomnost nejvyšší motoristické třídy ve třetím nejlidnatějším městě Spojených států amerických.

Po převzetí Formule 1 americkou společností Liberty Media v roce 2017 zažívá tento sport v USA obrovský boom. Přitom ještě v roce 2013 se F1 vrátila na americkou půdu. Krásný Okruh Amerik v Austinu si však rychle získal srdce fanoušků. Následovalo Drive to Survive na Netflixu a poptávka po Formuli 1 v Americe jen rostla.

V roce 2022 přibyla Velká cena Miami a v roce 2023 Velká cena Las Vegas. Amerika je zřejmě dost velká, aby se Liberty Media nebála i čtvrtého závodu na americké půdě, když si na patentovém úřadu nechala zaregistrovat známku s názvem „Velká cena Chicaga“. Možná trochu paradoxně to vyvolalo nevoli. „Další městská trať?“ ptali se oprávněně fanoušci.

V Chicagu se v roce 2023 konal vůbec první závod na městském okruhu v historii seriálu NASCAR. Tato trať by však byla pro potřeby Formule 1 téměř nepoužitelná, neboť požadavky nejvyšší motoristické třídy a FIA jsou daleko přísnější. Radní druhého obvodu Brian Hopkins, který se nachází severně od trati NASCAR, však pro Chicago Sun-Times naznačil, že něco málo o Formuli 1 přece jen ví.

„Bylo mi řečeno, že F1 obvykle vyžaduje minimálně desetiletou smlouvu. Jednání s městem se v takovém případě zdají nerealizovatelná. Rozhovory s městem se dále nedostaly,“ řekl Hopkins skepticky, ale i tak zřejmě naznačil, že nějaké rozhovory proběhly. „F1 a kancelář starosty Brandona Johnsona na žádosti o vyjádření okamžitě neodpověděli,“ dodal jedním dechem Chicago Sun-Times.

Perspektiva druhého velkého motoristického podujatí v Chicagu byla pro Hopkinse a další radní v centru města překvapením. Jak ukázaly průzkumy o prvním pouličním závodě NASCAR, obyvatelé nejsou jednotní v tom, zda si přejí návrat motorsportu.

Problém je i samotná smlouva s NASCAR. Zástupci města si totiž nedokážou představit, že by si Chicago mohlo dovolit organizování dvou pouličních závodů v jednom roce. „Muselo by to být jedno nebo druhé,“ řekl radní Brendan Reilly.

NASCAR však podepsal s Chicagem jen tříletý kontrakt, takže v roce 2026 by mohlo být pole volné pro Formuli 1. To se zdá akorát, když si uvědomíme, že v tom roce se bude konat i první závod v Madridu. „Práce, které jsme provedli pro potřeby NASCAR, jako svařování poklopů a vyrovnávání výmolů, nebudou stačit pro Formuli 1. Bude to složitější a tím pádem i dražší,“ zamýšlí se Hopkins, jehož znalosti o F1 zřejmě přesahují znalosti průměrného Američana.

Je zřejmé, že požadavky F1 a NASCAR se nedají porovnávat. Rozdíly jsou obrovské. Trať, kterou město vytvořilo pro NASCAR bude pro potřeby Formule 1 absolutně nedostačující a závod by se musel uspořádat jinde. Záležitost však celkem zřejmě zůstala otevřená a zástupci města, kteří byli ochotni se vyjádřit pro média, možnost pořádat Velkou cenu Chicaga rozhodně nezavrhnuli.