logo F1live.cz

Brown naléhá, aby vedení sportu zasáhlo: Týmy Red Bullu vždy hlasují stejně

Zak Brown
© Twitter/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 2. 2024

Formule 1 nepochybně patří mezi největší sporty na světě. Když ji v roce 2017 převzala Liberty Media, začala svou cestu ze „středověku“ pod vedením Bernieho Ecclestona do moderní doby. Výsledkem je, že z F1 se stal nejrychleji rostoucí sport s nejmladším publikem ze všech globálních sportů. Stále tu však najdeme několik pozůstatků starých pořádků a jeden z nich zvláště dráždí šéfa McLarenu Zaka Browna.

Ve Formuli 1 je stále možné, aby dva týmy vlastnil jeden subjekt. V severoamerických ligách je něco takového nemožné a tam soutěží třicet týmů, ne deset. Zkuste si nyní představit, že by tým Visa Cash App RB vytlačil Aston Martin nebo McLaren z nejlepší pětky Poháru konstruktérů. Tyto dva subjekty investovaly v posledních letech desítky milionů, aby se posunuly nahoru, a před startem nového ročníku pravidelně slyší o hrozbě ze strany jednoho z nejmenších týmů.

Velikány jako Mercedes či Ferrari se zatím zdržely komentáře a zdá se, že si počkají na start sezóny. Šéf McLarenu Zak Brown však už z plných plic útočí. Existuje přitom několik indicií, podle kterých by skutečně mohlo dojít ke změně pravidel již v dohledné době.

Když byl na celou záležitost dotázán generální ředitel týmu RB Peter Bayer, označil to za „paranoiu“, ale to Brown odmítá. „Není to paranoia, vždyť já mluvím ve jménu širšího zájmu celého sportu,“ prohlásil americký byznysmen.

„Pokud se podíváte na každou velkou sportovní ligu, tak je tam zakázáno vlastnit dva týmy – a šel bych ještě dál. Když celá tato záležitost s A-týmem a B-týmem začala, bylo to před deseti či patnácti lety, kdy nejlepší týmy oddělovala od nejhorších obrovská propast. Nyní máme skvělý rozpočtový strop, který všech deset týmů dokáže více-méně naplnit, takže se nám vyrovnalo celé pole,“ řekl Brown.

Podle jeho slov je nezbytná změna, protože takováto konstelace poškozuje zájmy sportu a znemožňuje stejné podmínky pro všechny. „Ze zasedání Komise F1 a ze setkání s FIA vám mohu říci, že hlasují vždycky stejně, dokonce i v případě, kdy by to teoreticky nemělo být v zájmu jednoho z týmů,“ rozčiluje se generální ředitel McLarenu.

Kalifornský rodák nakonec zahrál stejnou kartou, jako odpůrci spolupráce Ferrari a Haasu v minulosti, kdy americkou stáj kritizovali, že není „konstruktérem“ v pravém slova smyslu. Je ironií dějin, že kritika utichla vždy, když se Haasu přestalo dařit. Stejně je to i v tomto případě s Toro Rosso/AlphaTauri/RB, které je před novou sezónou nemalou hrozbou.

„Na trati jsme viděli, že probíhá nějaká spolupráce. Kromě toho byli velmi otevření v tom, že se chystají používat jejich zavěšení (něco takového pravidla povolují, pozn. red.). Konstruktér je však podle definice tým, který vyvíjí vlastní duševní vlastnictví, takže si prostě myslím, že by v tomto sportu už měly vládnout stejné podmínky pro všechny,“ prohlásil Brown.

„Myslím si, že podmínky nejsou stejné, když máme tento vztah A-týmu a B-týmu nebo stejného majitele dvou týmů. Fanoušci od nás očekávají něco jiného a proto s tím FIA opravdu musí něco udělat,“ dodal.