logo F1live.cz

S Sergiem Pérezem to nyní vypadá dost špatně

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 2. 2024

Odborníci se po předsezónních testech shodli na několika věcech: Red Bull bude vepředu, Alpine zase vzadu, a Sergio Pérez se bude modlit, aby si ho červení býci ponechali v týmu. Mexičanova rychlost totiž vůbec nenaznačuje tomu, že by chtěl letos vyzvat Maxe Verstappena k souboji.

Monopost RB20 působí dojmem, jako by ho stvořili samotní bohové Formule 1. I když během zimy prošel metamorfózou, je rychlý, spolehlivý, stabilní a podle Maxe Verstappena “dělá vše, co od něj chci”. Analytici při hodnoceních Red Bullu nabírali superlativa lopatou.

Naopak paddock již podezřívavě hledí na Alpine, který má být na konci startovního pole. Alpine A524 má totiž nadváhu, je aerodynamicky neefektivní, pomalý jak na jedno kolo, tak na delší vzdálenosti. Je otázkou, kdy začne změna koncepce přinášet ovoce, ale slavný plán na 100 závodů k titulům zřejmě dostal tvrdou ránu, pokud ne rovnou K.O.

Třetí věc, která se již začala krystalizovat, je rozložení sil v samotném Red Bullu. Zdá se, že nebude vyhrávat Red Bull jako takový, ale pouze Max Verstappen. Téměř nikdo nepochybuje o tom, že Pérez naváže na minulý rok a stane se z něj jednoznačná dvojka. Fernando Alonso sám prohlásil, že “19 jezdců” již nyní ví, že titul nezíská.

Otázka zní, kolik desetin bude Sergio Pérez ztrácet na svého kolegu? “Pérez se po paddocku vláčel s deprimovaným výrazem ve tváři. Jeho týmový kolega je v průměru o šest až sedm desetin rychlejší,” píše ve svém hodnocení testů německý Auto Motor und Sport.

Maxu Verstappenovi může být jedno, zda budou pravdivé analýzy Mercedesu (podle kterých má Red Bull náskok sekundu), nebo Williamse (0,5 sekundy), nebo Helmuta Marka (0,3 sekundy). Sergio Pérez však bude doufat, že v tomto mikrosouboji excelových tabulek zvítězí stříbrné šípy, protože v ostatních dvou případech bude muset o pódia bojovat minimálně s Ferrari.

“Pérez musí Maxe dostat z hlavy a jezdit podle svého programu,” radí mu sportovní poradce Red Bullu Helmut Marko. Co se však snadno řekne, to se už hůř udělá. Podle zákulisních zpráv totiž Pérezova budoucnost přímo závisí na tom, jaké výkony bude podávat ve srovnání s hvězdným Nizozemcem.

Klíčové tři měsíce

Koncem října minulého roku přinesl portál F1-insider.com zajímavou informaci. Sergio Pérez má ve své smlouvě zakotvenou klauzuli, která Red Bullu umožňuje ho “vykopnout” z týmu po první třetině sezóny 2024 — po GP Monaka — bez toho, aby mu býci museli vyplatit finanční náhradu. Podmínkou její aktivace jsou Mexičanovy podprůměrné výkony.

Renomovaný novinář Joe Saward zase ve svém blogu, ve kterém jen o pár řádků výše avizoval přejmenování AlphaTauri na Racing Bulls, prozradil, že i Ricciardův kontrakt obsahuje určité klauzule. Je možné, že ty přímo navazují na smlouvu se Sergiem Pérezem.

“Dobře informované zdroje naznačují, že v Ricciardově kontraktu je klauzule, která mu po úvodních velkých cenách umožňuje přestoupit do Red Bull Racing, pokud Sergio Pérez nezabere. Slyšel jsem, že pokud se to stane, Danielův plat se ztrojnásobí a nahradit ho přijde Liam Lawson,” napsal na konci listopadu Joe Saward.

Sergiovi Pérezovi v každém případě po sezóně skončí smlouva. S jejím prodloužením to prý ani samotný rodák z Guadalajary nevidí příliš růžově. Chybějící sebevědomí před jednáními mají potvrzovat zprávy německého AMuSu. Pérez prý již nyní hledá záložní plán pro případ, že pro něj v Red Bullu nezůstane místo.

Sergio Pérez však před pár dny uklidnil své fanoušky, že ho nevyrušuje brzký start jednání, které rozjelo prodloužení smlouvy Charlese Leclerca či přestupová bomba Lewise Hamiltona.

“Většina jezdců bude určitě chtít všechno vyřídit již na začátku roku,” poznamenal Sergio Pérez ještě před předsezónními testy. “To je jeden z přístupů. Já se koncentruji na to, abych měl skvělý rok.”

“Pokud na trati podáváte dobré výkony, to ostatní se o sebe postará samo. Takže mě to příliš nevyrušuje. Toto je moje čtrnáctá sezóna ve Formuli 1 a mým hlavním cílem je závodit na trati. Půjdu na to stylem od závodu k závodu. Postarám se o to, abych z každého jednoho víkendu vyťažil maximum, to bude můj cíl,” vzkázal Mexičan.