logo F1live.cz

Wurz chce diskutovat o řešeních proti přehřívání kokpitů

Max Verstappen2
© LUSAIL CITY, QATAR – OCTOBER 08: <> during the F1 Grand Prix of Qatar at Lusail International Circuit on October 08, 2023 in Lusail City, Qatar. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 10. 2023

Zařadí se Grand Prix Kataru k těm událostem, které vedly ke změně pravidel nebo bezpečnostních standardů? Vše nasvědčuje tomu, že ano. Dnes můžeme s jistotou říci, že FIA plánuje celou záležitost důkladně prozkoumat a přijít s vlastní analýzou situace, po které bude následovat vyhodnocení možných řešení. Předseda Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) Alex Wurz nechce stát bokem a již naznačil možná řešení.

Obrovské vedro, mnoho rychlých zatáček a povinné tři zastávky v boxech proměnily Grand Prix Kataru v peklo. Zdravotní riziko spojené s jízdou v těchto podmínkách zřejmě překročilo únosnou míru a budou se hledat způsoby, jak to v budoucnu zlepšit.

„Mezinárodní automobilová federace s obavami poznamenává, že extrémní teploty a vlhkost během Grand Prix Kataru 2023 měly dopad na fyzickou pohodu jezdců,“ uvedla FIA ve svém stanovisku po skončení GP Kataru a dále dodala: „FIA přijme všechna vhodná opatření k tomu, aby stanovila a oznámila akceptovatelné parametry, za kterých mohou probíhat Grand Prix.“

K slovu se tak zřejmě dostane i Asociace jezdců Grand Prix (GPDA). Jeden z jejích předsedů, Alex Wurz, naznačil, že je třeba se podívat nejen na podmínky, za kterých se jezdí, ale také najít řešení pro lepší izolaci kokpitů.

„Podílí se na tom mnoho faktorů, které všichni musí pochopit,“ řekl Wurz pro BBC. „Jako první mi napadly zkušenosti z jiných kategorií, které také bojovaly s přílišným teplem jako limitujícím faktorem pro jezdce.“

„Chlazené sedačky například fungují velmi dobře a není těžké je vyrobit nebo nainstalovat. Již nyní by se na to měl podívat každý tým. Je třeba lépe izolovat a chladit vzduchem velmi horké elektrické systémy, které jsou často umístěny blízko jezdcovy sedačky, případně v budoucnu přesměrovat hydraulické vedení, aby se nepřehřívalo okolí kokpitu,“ uvažuje nahlas Wurz.

„Pravidla obsahují nezbytné testy a minimální limity pro různé komponenty. Vzhledem k tomu, že i pilot přispívá k výkonnosti monopostu, možná nastal čas stanovit i tepelné limity, kterým ho lze vystavit,“ dodal bývalý závodník.

Nesmíme zapomenout, že jezdcům se v zájmu výkonnosti a bezpečnosti komplikuje život poměrně pravidelně. Příkladem je nejnovější generace ohnivzdorných kombinéz, která je tlustší než ta stará. Wurz měl možnost ji testovat jako poradce Toyoty pro Mistrovství světa vytrvalostních závodů a její prodyšnost je prý velký problém.

„Vaříte se zaživa. Nedávno jsem zkoušel nové povinné ohnivzdorné kombinézy a šokovalo mě, jak mi bylo horko,“ prohlásil Wurz. „Samozřejmě, jejich nasazení má velmi dobrý důvod a v žádném případě nechci naznačit, že bychom se měli vrátit k nižším standardům, ale je to jeden z faktorů, které se na tom podílejí.“

Většina jezdců po neděli prohlásila, že to byl nejtěžší závod, jaký kdy jeli. Dokonce i takový Fernando Alonso řekl, že patrně patřily mezi tři nejtěžší vůbec. Podmínky byly skutečně extrémní a byla to zřejmě chyba, když Formula 1 navštívila Katar v takto poměrně brzké roční době.

„Sám jsem měl během kariéry problémy s teplem v kokpitu, stejně tak někteří moji kolegové. Za starých časů to bylo možná ještě těžší, ale nemyslím si, že bychom někdy museli čelit tak náročným podmínkám jako v Kataru,“ řekl Wurz.

„Můžu vám garantovat, že tito jezdci jsou opravdu tvrdí, ale scény, kterých jsme byli svědky po závodě, nebyly vůbec hezké. Je jasné, že se tomuto tématu musí věnovat. Zjistíme, zda se řešení ponechá v rukou týmů nebo si vyžádá změnu pravidel. Když však sleduji některé diskuse, raději do toho pojďme s chladnou hlavou a systematicky,“ vyzval Wurz.