logo F1live.cz

Wolff se zlobí na rozhodnutí Mercedesu: Nebyli jsme dostatečně přizpůsobiví

Formula 1 2023: Brazilian GP
© AUTóDROMO JOSé CARLOS PACE, BRAZIL – NOVEMBER 03: George Russell, Mercedes F1 W14 during the Brazilian GP at Autódromo José Carlos Pace on Friday November 03, 2023 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Simon Galloway / LAT Images)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 11. 2023

V Brazílii získal pole position ten nejrychlejší. Paradoxně však ne ten s nejrychlejším kolem (i když i to bylo nezbytné), ale ten nejrychlejší na startovní čáře. Čím dříve totiž jezdec začal svůj pokus v Q3, tím lepší podmínky měl. Ne všichni si to však v rozhodujícím momentu uvědomili a patřil mezi ně i Mercedes.

Získat pole position v Brazílii mohl vlastně kdokoliv. I když piloti Mercedesu Lewis Hamilton a George Russell byli na konci boxové uličky na třetím a čtvrtém místě hned za jezdci Aston Martinu, nedokázali z této výhody téměř nic vytěžit. Piloti Mercedesu totiž zůstali věrni své tradiční přípravě a rozhodli se své pneumatiky zahřát velmi pomalým přípravným kolem.

Zatímco si Russell s Hamiltonem “křesťanským tempem” připravovali gumy, západně od okruhu se k nim hnala bouřka. Max Verstappen předjel Russella ještě na výjezdu z boxů, protože si velmi dobře uvědomoval, že první na cílové čáře může být i první na startu nedělního závodu. Nedostatečně připravené pneumatiky nakonec nebyly ani zdaleka tak důležité, což znamená, že Mercedesy skončily v kvalifikaci až na pátém a šestém místě – po následné penalizaci Russella ještě níže.

“Vidíte, jaké nepatrné jsou rozdíly v přípravných kolech a teplotách, takže podle mě jsme nebyli dostatečně přizpůsobiví,” řekl pro televizi Sky šéf Mercedesu Toto Wolff. “Aston Martiny se řítily dopředu, Max se zahřátými pneumatikami z garáže také zmizel v dálce. Vidíte, že všichni ti byli nakonec rychlejší než my. Za nejlepšími jsme nakonec zaostali o sekundu, takže jasně vidíte, co jsme měli udělat.”

Wolff následně podtrhl, že “zvláště v takovýchto podmínkách je možné dosáhnout všechno mezi prvním a osmým místem”, což je zřejmě pravda. Toto však zdaleka není poprvé, co se Mercedes zmýlil po strategické stránce. Kdyby šlo o Ferrari, kritici by se předjížděli s posměšky, ale při pohledu na sezónu jako celek je zřejmé, že i McLaren či Mercedes udělali množství strategických chyb, přičemž tým pod Wolffovým vedením patří mezi nejpomalejší při výměně pneumatik.

Podle šéfa traťových inženýrů stáje Andrewa Shovlina udělal Mercedes polovinu své práce dobře, když poslal auta z garáže mezi prvními, tu druhou však už nezvládl dostatečně kvalitně. “Garáž jsme opustili brzy a zařadili se na konec boxové uličky,” říká anglický inženýr.

“Určitě bylo správné dostat se na čelo balíku, ale během čekání na zelenou nám pneumatiky až příliš vychladly. Auta proto na začátku rychlého kola neměla dostatečnou přilnavost. Když trať pokryly první kapky deště, vyšlo nás to velmi draho,” řekl Shovlin.

Nuže, Aston Martiny čekaly na konci boxové uličky ještě déle a jejich pneumatiky vychladly ještě více, ale do nedělního závodu nakonec odstartují před Mercedesy. Naproti tomu McLareny a Pérez se rozhodli počkat a skončili ještě hůře než Mercedesy. Nešlo ani tak o přípravu pneumatik, ale spíš o načasování.