logo F1live.cz

Shovlin o problémech Mercedesu: Nebyla to žádná drobnost v nastaveních

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 3. 2024

Okruh v Džiddě odhalil jednu velkou slabinu monopostu W15, kterou je jeho výkon v rychlých zatáčkách. Šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin uznává, že nekonkurenční časy v prvním sektoru nebyly způsobené chybou při výběru nastavení, ale jedná se o vrozenou charakteristiku letošního auta.

Lewis Hamilton s Georgem Russellem se v rychlých zatáčkách saúdskoarabské Džiddy jen s velkými obtížemi dokázali držet za soupeři. Dojížděli se na nich na rovinkách, ale chybějící přítlak ve spojení s problémovým balancem monopostu příliš ubíral z časů na kolo v úvodní sekci zatáček.

„V kvalifikaci a v závodě měla obě naše auta v podstatě stejné limity,“ přiblížil šéf traťových inženýrů Mercedesu Andrew Shovlin. Nešlo tedy o to, kdo si vybral jaká nastavení. „To nám říká, že to nezpůsobili drobné změny. Nejde o trochu větší odklon kol, tuhost nebo nastavení stabilizátoru, je to něco v podstatě [auta]. Musíme si na to posvítit a pochopit to.“

Mercedesu v sobotu pomohla jeho rychlost na rovinkách při obraně Lewise Hamiltona před Oscarem Piastri, ale na druhou stranu mu uškodila při útocích na Landa Norrise. Zlomový byl však první sektor. Podle výpočtů by na začátku DRS zóny potřeboval být do 0,5 sekundy za soupeřem, což nestíhal. Norris se mu v prvním sektoru příliš vzdálil.

Řešením je podle Shovlina zlepšit se v prvním sektoru. V týmu odhalili tři důvody, proč měl monopost právě zde deficit. „Jedním z nich je fakt, že balanc nebyl nic extra. V rychlých zatáčkách bariéry nejsou daleko a pilot v nich potřebuje mít velkou sebedůvěru. Často se dělo to, že když se opřel o pneumatiky, auto vystřelilo do přetáčivého smyku. Umíte si představit, jak to může jezdce rozhodit. Tento faktor se objevil v kvalifikaci i v závodě.“

S druhým faktorem se v Mercedesu věrně znají. „V kvalifikaci jsme měli i problémy s poskakováním. V závodě to byl menší problém, protože v autě bylo více paliva a jedete pomaleji. Uklidnilo se to a už to nezpůsobovalo takové obtíže.“

„Další důležitá věc je ta, že jsme nenašli dostatek gripu. Velmi tvrdě na tom tento týden pracujeme, protože Melbourne má zatáčky s velmi podobným charakterem. Usilovně pracujeme a snažíme se pochopit, proč se nám nedařilo najít tolik gripu jako našim soupeřům.“

Shovlin prozradil, že Hamilton s Russellem ztráceli v prvním sektoru tři až čtyři desetiny sekundy. Určitě by stálo za analýzu zjistit, zda by se skutečně nevyplatilo nasadit větší zadní křídlo a najít lepší zlatou střední cestu, pokud nějaká existuje.

V Mercedesu se však nechtějí vzdát rychlosti na rovinkách. „Na rovinkách jsme patřili mezi nejrychlejší auta, pokud jsme nebyli zrovna nejrychlejší. Naše úroveň přítlaku z křídel byla dost nízká. Mohli jsme si ukrojit něco z naší rychlosti ve druhém a třetím sektoru, abychom zachránili nějaký čas v prvním.“

„V ideálním případě bychom si to však chtěli ponechat a našli způsob, jak se zlepšit v prvním sektoru jinak, než jen nasazením většího množství přítlaku, na což bychom doplatili na rovinkách,“ vysvětlil Shovlin.

Stříbrné šípy nyní sondují v datech z předsezónních testů i z víkendů v Bahrajnu a Džiddě. Věří, že v nich najdou odpověď na otázku, jak nastavit auto před prvním tréninkem v Melbourne. „Nejde však jen o to, co jsme dělali v Džiddě. Hodně se toho děje na aerodynamickém oddělení, na oddělení dynamiky auta. Snažíme se experimentovat, co nám, doufejme, ukáže směr, který zlepší naši výkonnost.“