logo F1live.cz

Verstappen byl zdaleka nejkonzistentnější, shodli se Vasseur a Wolff

Max Verstappen
© RB Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár30. 11. 2023

Téměř každý z pilotů na startovním poli zažil v té či oné fázi ročníku menší či větší krizi. Ne však Max Verstappen, který měl sice k dispozici dominantní monopost, ale stejně tak podával dominantní výkony i on sám.

Na výše uvedeném jsme se neshodli jen my v redakci, ale i taková jména, jakými jsou šéf Ferrari Frédéric Vasseur a „lodivod“ Mercedesu Toto Wolff. Oba přiznali, přestože neradi, že tak vyrovnané výkony, jako šestadvacetiletý závodník, nepodával v uplynulé sezóně ani jeden z jejich jezdců.

„Charles Leclerc a Carlos Sainz si v jednotlivých fázích sezóny počínali odlišně,“ poznamenal Frédéric Vasseur. „Myslím si, že Carlos byl velmi silný zejména po letní přestávce, zatímco Charles po trati doslova létal v posledních šesti nebo sedmi závodech. Celkově si ale myslím, že jsme si jako tým počínali dobře.“

Přestože Max Verstappen disponoval v tomto roce dominantním monopostem, Vasseur připustil, že porazit trojnásobného šampiona by bylo náročné i za předpokladu, že by neměl Red Bull pod kapotou tolik koňských sil. Proč? No přece pro Holanďanovu neuvěřitelnou konzistentnost.

„Výkyvy formy měl každý jeden tým a každý jeden jezdec, až na Maxe,“ řekl Vasseur. „Ve Formuli 1 jsou rozdíly velmi malé. Někdy dokážete získat desetinu nebo desetinu a půl na kolo jen díky tomu, že vám vyhovuje trať nebo aktuální nastavení auta. Také se však můžete propadnout z druhého či třetího místa na desáté, což následně představuje katastrofu.“

Obdobný pohled na věc jako Vasseur má i Toto Wolff. Rakušan si stejně jako jeho francouzský protějšek myslí, že letošní Verstappenovy výkony byly jako z jiné galaxie a právem před ním snímá pomyslný klobouk.

„Je těžké tomu uvěřit, ale je pravdou, že i dobří jezdci v různých týmech mají určité výkyvy formy,“ nechal se slyšet Toto Wolff. „Platilo to pro každý jeden tým a pro každého jednoho jezdce, tedy až na Maxe.“

„Mohl jste to vidět (že jezdci jednoho týmu nejsou vždy vyrovnaní, pozn. red.) i během tohoto víkendu v případě Sainze a Leclerce, George a Lewise, Landa a Oscar, či samozřejmě v případě Péreze a Verstappena. Pérez není o vteřinu pomalejší než Max. Tak v čem je problém?“

Wolff se domnívá, že nejkonzistentnější piloti jsou ti, kteří co nejlépe manažují pneumatiky. „Obecně si myslím, že to má všechno souvislost s přilnavostí pneumatik. Pokud pneumatiky nedokážete přimět, aby byly přilnavé, tak z nich prostě nedostanete žádný výkon. Domnívám se, že jediný, kdo v letošním roce skutečně pochopil, jak jezdit s těmito pneumatikami, je Max,“ uzavřel rodák z Vídně.