logo F1live.cz

Podle Vasseura už rozhodují nejmenší detaily: Od McLarenu nás dělí desetinka

Charles Leclerc
© SF Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala30. 4. 2024

Za Red Bullem se nám rýsuje zajímavý souboj o druhou příčku Poháru konstruktérů. Zejména díky australskému double má v něm bodově navrch Ferrari, ale to se během sezóny může změnit. Frédéric Vasseur totiž upozorňuje, že monoposty McLarenu jsou velmi blízko. Jednou jsou o desetinu pomalejší, ale o tutéž desetinu mohou být i rychlejší.

Lando Norris v Číně ukázal, že Ferrari to nebude mít tak jednoduché. Charles Leclerc s Carlosem Sainzem se mu v závodě nedokázali vyrovnat a obsadili až čtvrté a páté místo. Není to však důsledkem toho, že by červené monoposty náhle zpomalily. Jen McLaren z toho svého dokázal vyždímat více.

„Myslím si, že se jedná o jednu nebo polovinu desetiny,“ porovnává rozdíl v potenciálu monopostů SF-24 a MCL38 Frédéric Vasseur, šéf Ferrari. „Například v Melbourne jsme po 60 kolech dokončili závod s náskokem osmi vteřin. Jde spíše o to vytěžit maximum z toho, co máte k dispozici. Upřímně řečeno se bavíme i o vývoji. V první řadě jako tým musíme vytěžit maximum z toho, co máme, a o víkendu jsme si tento úkol nesplnili. Není to tak, že by se situace nějak výrazně měnila z jednoho víkendu na druhý.“

Během sprintového víkendu je třeba trefit každý detail a rozhodnout může dokonce i to, zda v pátečních trénincích nasadíte tu nebo onu pneumatikovou sadu. „Může to trochu souviset s tratí či asfaltem. Pochopit místní asfalt bylo velmi obtížné, také pro tento formát, protože jsme v pátek ráno odjeli stint na měkké směsi a pak jsme jeli závodit na mediumkách. Dříve jsme střední pneumatiky nenasadili, jen na jedno kolo v kvalifikaci. Takové pochopení situace nebo takový přístup může v konečném důsledku představovat ten rozdílový prvek, protože se bavíme o jedné desetině, ne o polovině sekundy.“

Přestože máme za sebou pět velkých cen, podle Freda Vasseura ještě nebylo možné vytvořit si jasný obraz o tom, který tým je na které pozici. Startovní pole se totiž stále mísí i v závislosti na nejmenších parametrech. Z tohoto pohledu jsme prý „standardní“ víkend ještě nezažili.

„Žádný víkend není normální. Je začátek sezóny, takže máme k dispozici velmi úzké okno,“ pokračoval Vasseur. „Max je snad někdy o trochu rychlejší, ale jinak tu máme balíček šesti nebo sedmi aut v rozmezí jedné desetiny. Detaily z vás mohou udělat hrdiny, ale i poraženého.“

Kvalifikace je rovněž velmi důležitá. „Když do závodu startujete z deváté příčky, kvůli špinavému vzduchu v úvodních kolech to máte mnohem těžší. I když jste rychlejší, máte problémy s předjížděním, protože pokud nemáte dostatečně velkou výhodu, během prvních deseti kol si znivočíte pneumatiky a jste hotovi.“

„Třeba všechny kousky skládačky poskládat do sebe. My jsme neměli čistý víkend, kolektivně jsme udělali příliš mnoho chyb. Víme, že pokud v této skupině neodvedete perfektní práci, tak vpředu nebudete,“ upozornil.