logo F1live.cz

Když hloupé pravidlo plodí ještě hloupější. Předjíždění na výjezdu z boxů je zase zakázáno

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 12. 2023

Jedno z řešení, které se nezařadí k těm nejvydařenějším. Když Max Verstappen v Singapuru a poté George Russell v Mexiku zastavili na výjezdu z boxové uličky a zdrželi na konci kvalifikace všechny za sebou, nebylo to z nějakého důvodu považováno za blokování soupeře. Ředitel závodu Niels Wittich proto přišel v Brazílii s řešením, které však bylo tak šalamounské, že ho v sezóně 2024 pravděpodobně neuvidíme.

Pamatujete si, jak dostal George Russell v Brazílii trest ztráty dvou míst na startu za blokování Pierra Gaslyho na výjezdu z boxů? Tehdy se zdálo, že FIA to s vymáháním nového pravidla myslí smrtelně vážně. Jeho Achillova pata se však naplno projevila v Abú Zabí. Max Verstappen se ho tehdy pokusil využít a rozhodl se předjíždět na výjezdu z boxové uličky. Na něco takového však okruh Yas Marina rozhodně nebyl dimenzovaný.

Když se v Brazílii ukázal nápad Nielse Witticha jako problematický, v takovém Abú Zabí, Monaku nebo na Red Bull Ringu je výslovně nerealizovatelný. Abychom se však vrátili na začátek, toto pravidlo bylo reakcí na dlouhé řady na konci boxové uličky v klíčové fázi kvalifikace. Ty zase byly reakcí na pravidlo o maximálním čase v přípravném kole, které však bylo vhodné jen na Monze, kde nikdo nechce vstoupit do rychlého kola jako první.

„Na schůzce jsme se dohodli na zákazu předjíždění na výjezdu z boxové uličky,“ řekl médiím Max Verstappen. „V opačném případě byste podle mě zase viděli stejné situace, jaké se staly v tréninku. Žádné řešení se neukázalo jako dokonalé, takže musíme přijít s něčím lepším. Budeme nad tím přemýšlet.“

I takový Pierre Gasly zastával v Abú Zabí názor, že rozhodně existuje prostor na zlepšení. „Nebyli jsme daleko od kontaktu předního křídla na zadní kola. Nájezdy do boxů a výjezdy z boxů nejsou místa, kde by se mělo bojovat o pozice nebo dokonce závodit.“

„Zkoušíme různé procedury, aby jsme zabránili blokování na trati. To však vyvolává jiné situace, které v současnosti sledujeme, když jde každý co nejpomaleji na výjezdu z boxů, aby se ujistil, že do svého měřeného pokusu vstoupí šest sekund za soupeřem. Je to tak trochu vedlejší účinek toho, co děláme. Jsem si jistý, že na konci roku vše prozkoumáme a uvidíme, jaké je nejlepší řešení,“ řekl Gasly.

Lando Norris již v Brazílii kritizoval pravidlo o maximálním povoleném čase v přípravném kole, které je prapůvodcem veškerého zmatku, závodění na výjezdu z boxů a brazilského trestu pro Russella. S jeho závěrečným konstatováním nesouhlasí jen málokdo.

„Myslím, že to je hrozné pravidlo,“ prohlásil Norris. „Jde o to, že toto hloupé pravidlo muselo vzniknout kvůli jinému hloupému pravidlu, které nás donutili vymyslet a dodržovat. Když je červená vlajka a do konce zbývají tři minuty, do závěrečného měřeného kola stihnou vstoupit tak tři auta. Nevím, ale podle mě bychom se měli vrátit k tomu, jak to bylo předtím.“