logo F1live.cz

Hamilton o tom, jak Mercedes v roce 2022 couval: Museli jsme obětovat 90 bodů přítlaku

Lewis Hamilton a Peter Bonnington
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2024

Kdyby se fyzikální zákony řídily podle simulací Mercedesu, dnes by zřejmě nedominovali červení býci. Lewis Hamilton prozradil, že tým musel obětovat až 90 bodů přítlaku, aby se svým autem vůbec mohl jezdit a na začátku éry přísavného efektu dostal pod kontrolu problém s poskakováním.

Sedminásobný šampion se teprve před pár dny vyjádřil, že má za sebou nejhorší vstup do sezóny vůbec. Dokonce byl prý horší i než sezóna 2009, ve které kralovaly dvojité difuzory.

„Rok 2009 byl snad poslední, kdy jsme již na začátku věděli, že naše auto není moc dobré,“ vzpomínal Lewis Hamilton. „Věděli jsme však, co to způsobilo; jednoduše zkonstruovali auto s příliš nízkou úrovní přítlaku. Cíle si nastavili příliš nízko.“

Od té doby technika pokročila a také znalosti inženýrů o aerodynamice. „Během této éry je fascinující sledovat, jaké všechny nástroje musel tým vyvinout, aby pochopil proudění vzduchu pod podlahou. Je to technicky mnohem vyspělejší a komplexnější než u předchozí generace monopostů. Umí vytvořit obrázky, na kterých vidíte, kam proudí vzduch.“

„Jde však i o korelaci mezi větrným tunelem a počítačovými simulacemi CFD a skutečným stavem na trati s různými povrchy. Je to zajímavé a tehdy pochopíte, proč je tak náročné to zprovoznit. K tomu se přidává tuhost pneumatik, tuhost odpružení, náklon, otáčení auta a různé další parametry, kterým je auto vystaveno. Neustále vedeme namáhavý boj,“ konstatuje Hamilton.

Mercedes se díky svému špičkovému technickému oddělení dostal k nedávným titulům, ale přísavný efekt je pro něj Achillovou patou, o které dopředu nikdo nevěděl. Zklamání bylo v roce 2022 o to větší, že očekávání daleko přesáhla nejen zmíněnou sezónu 2009, ale i mnohé další.

„Red Bull to vyřešil v podstatě už na prvním testu v Bahrajnu. Jakmile je problém pryč, tak můžete na tom stavět,“ vysvětluje, jak se Red Bullu podařilo nastolit novou éru dominance. V Mercedesu řešili něco úplně jiného… „Na prvním závodě v roce 2022, nebo na testech, jsme museli z monopostu ubrat 90 bodů přítlaku. Měli jsme přítlak, ale neuměli jsme ho využít, protože nám auto poskakovalo.“

„Přišli jsme o obrovské množství výkonu. Pokaždé, když jsme se pokusili přidat více přítlaku, tak ta věc začala opět skákat. Pokud jsme udělali dva kroky vpřed, tak nás to vrátilo o pět kroků zpět,“ pokroutil hlavou sedminásobný šampion. „Pro inženýry to bylo frustrující. Inspirující však je, že se nevzdali. Každý den se vraceli a snažili se dát do toho všechno. Více od nich nemůžete žádat.“

Související zprávy