logo F1live.cz

Hamiltonův motor nepřežil. Zatím se není třeba obávat selhání dalších kusů

Lewis Hamilton
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala5. 4. 2024

Lewis Hamilton má po závodě v Austrálii o jeden motor méně než ostatní. Mercedesu se i přes velkou snahu nepodařilo zachránit Britův agregát, který utrpěl nečekané poškození vnitřních komponentů.

Velká cena Austrálie pro Lewise Hamiltona skončila po patnácti kolech, kdy senzory zaznamenaly problém a preventivně vypnuly pohonnou jednotku. Přesnou příčinu hledali v Brixworthu, kam motor převezli po skončení víkendu.

“Známe jen symptomy, mezi nimiž byl náhlý pokles tlaku oleje a následné vypnutí motoru ve prospěch jeho záchrany,” uvedl minulý týden technický ředitel James Allison. “Když víte, že došlo k takovéto katastrofální ztrátě [oleje], je v zájmu budoucnosti nejlepší ji vypnout, místo aby z ní zbyl roztavený kus kovu.”

Jak se později ukázalo, ztráta byla skutečně katastrofální. Motorové oddělení zjistilo, že agregát nebude možné znovu použít. Podle Mercedesu došlo k selhání spodní části motoru, což souviselo s problémem při kontrole kvality výroby.

Pozitivem je, že se nejedná o konstrukční chybu. Naznačují to i kontroly ostatních pohonných jednotek Lewise Hamiltona a George Russella, které nevykazovaly známky podobného poškození. Podle závěrů vyšetřování se tak není třeba obávat dalších odstoupení.

“Tento motor patří do koše,” informoval v Suzuce Toto Wolff. “Došlo k velmi neobvyklému selhání hardwaru, které jsme ještě neviděli. Ne, už ho nemůžeme použít. Budeme potřebovat nasadit další kus? To bude záviset na vývoji sezóny. V tuto chvíli k tomu neumím nic říci.”

Po zimní dvojité změně pravidel mají jezdci nadále čtyři kusy pohonných jednotek. Lewis Hamilton si tak bude muset vystačit se třemi, což mu později může chybět. Pokud by se pohonná jednotka dala zprovoznit i bez záruky stoprocentní spolehlivosti, Mercedes by ji mohl využít alespoň v pátečních trénincích, ale tento scénář je již vyloučen.

Související zprávy