logo F1live.cz

Häkkinen: Neweyho odchod je pro Red Bull důležitý ze tří důvodů

Adrian Newey a Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 5. 2024

Po téměř dvaceti letech čeká Adriana Neweyho loučení s Red Bullem. Pro červené býky je to ztráta jednoho z pilířů stáje, která má potenciál způsobit problémy. Mika Häkkinen vidí tři překážky, které musí tým z Milton Keynes překonat.

I když Adrian Newey ještě necelý rok zůstane zaměstnancem Red Bullu, už nepřiloží ruku k dílu při vývoji auta. Namísto toho se stáhne do pozadí a bude čekat na svou poslední šichtu ve společnosti Red Bull Technology, kde dotáhne do konce projekt hyperauta RB17.

V Milton Keynes se mezitím budou připravovat na novou éru bez Adriana Neweyho. „Je neskutečné, že Adrian se rozhodl opustit tým, i když máme za sebou jen čtvrtinu sezóny, a ještě v době, kdy jeho monopost RB20 totálně dominuje v šampionátu s Maxem Verstappenem,“ píše pro Unibet Mika Häkkinen. „Bude pokračovat v práci na projektu hyperauta Red Bullu RB17 až do úvodu roku 2025, ale tyto zprávy, že končí s prací na monopostu F1, jsou důležité alespoň ze tří důvodů.“

Dvojnásobný mistr světa se pustil do vysvětlování důvodů, proč je Neweyho odchod takovým zlomovým momentem v historii stáje. „Prvním je dopad na tým, pokud se ho rozhodnou následovat i další klíčové postavy z konstruktérského oddělení, ať už pro interní politiku, nebo zjistí, že Adrian se vybere do jiného týmu, například Ferrari.“

Zak Brown se už nechal slyšet, že se mu začínají ozývat zaměstnanci Red Bullu a posílají mu své životopisy. Mluvčí Red Bullu to však popřel se slovy: „V uplynulých měsících všichni techničtí lídři podepsali dlouhodobé kontrakty, čímž se zavázali Red Bullu Racing. Nejsme si tedy jisti tím, o jakých životopisech to Zak říká, ale určitě nečekáme žádné významné ztráty. Rozhodně ne dominový efekt, ve který doufá Zak.“

Až čas ukáže, která strana má pravdu. Do té doby se Red Bull bude snažit překonat překážku spojenou s Häkkinenovým druhým důvodem. „Druhým důvodem je, zda se zbytek týmu nebude cítit po těchto událostech destabilizovaný. Když stáj přijde o svého kapitána, někdo jiný ho musí na této pozici okamžitě zastoupit. V opačném případě nastane zmatek.“

Tímto kapitánem by se měl stát Pierre Waché, který už patří mezi zkušené lídry a zatím mu věří i Max Verstappen. V konečném důsledku v souvislosti se současnou érou pravidel už nemusí toho udělat tak mnoho. Monopost Red Bullu je téměř neporazitelný.

Verstappena to pomůže udržet v týmu, ale Mika Häkkinen má nad pilotem z Hasseltu otazník. „Musíme si počkat, jaký to bude mít efekt na mistra světa Maxe Verstappena. A přestože letošní auto už méně konkurenceschopné nebude a monopost pro rok 2025 bude jeho evolucí, auto pro rok 2026 se bude konstruovat podle zcela nové sady pravidel.“

Na vidinu konkurenceschopného auta v nové technické i motorové éře se snaží Maxe Verstappena zlákat Toto Wolff. Nad slovy šéfa Mercedesu však jen tak nemávl rukou ani šéf Red Bullu Christian Horner či generální ředitel Oliver Mintzlaff. Oba svému soupeři vzkázali, aby se staral o své věci. Prý „není zcela v pořádku“ se takto přimlouvat k zaměstnancům jiné stáje.

Häkkinen nakonec doplnil: „Adrian už začal uvažovat o zrodu návrhu [auta pro rok 2026], ale v týmu nebude, aby ho dokončil nebo přetavil do reality. Maxovi způsobí ještě větší starosti představa, že takto o rok bude Adrian pracovat v jiné stáji.“