logo F1live.cz

Hülkenberga přemohla frustrace: Zlepšení nefungují, ve druhém kole se vše rozpadá

Nico Hülkenberg
© X/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 11. 2023

Když Haas na konci minulé sezóny oznámil, že neprodlouží kontrakt s Mickem Schumacherem a jeho místo zaujme Nico Hülkenberg, šéf stáje Günther Steiner si od tohoto kroku sliboval vyrovnanější jezdeckou dvojici a zisk ve formě bohatých Němcových zkušeností. No, po roce můžeme říci, že Hulk rozhodně nezklamal, ale těsně před koncem sezony z ostříleného závodníka sálá frustrace z poměrů v americkém týmu.

Haas vstoupil v roce 2022 do nové éry skutečně famózně, ale od té doby padá do negativní spirály, která s největší pravděpodobností vyvrcholí posledním místem v celkovém hodnocení sezóny 2023. Vylepšení je málo, peněz ještě méně a vývoj nevykazuje dostatečný pokrok. Hülkenberg získal devět z celkových dvanácti bodů svého týmu a sám na ně čeká od rakouského sprintu, což byl jeden z posledních velkých záblesků americké stáje v této sezoně.

Když Haas přivezl na domácí závod balík vylepšení, tým si od změn sliboval výkonnostní posun. Ani na třetím závodě se ho však nedočkal. Zdá se, že monopost VF-23 trápí nadále stejné problémy a Hülkenberga pomalu přemáhá frustrace.

„Téměř nic,“ odpověděl německý závodník na otázku Sky Deutschland, jaké zisky přinesl vylepšený monopost. „Máme něco na jedno kolo, ale ve druhém nebo ve třetím kole už nic nefunguje. Na Interlagosu je opravdu starý asfalt, který našemu autu dělal problémy. Aerodynamika se v některých zatáčkách úplně rozpadala.“

Před neúspěchem si nezavíral oči ani šéf stáje Günther Steiner, který řekl, že od nové „B-specifikace“ monopostu tým očekával více. Hülkenberg však šel ještě mnohem dále. „Nemůžeme říci, že jsme určitě udělali krok vpřed. Nyní to už víme.“

„V některých oblastech mám podobný pocit jako se starým autem, v jiných je to lepší a v dalších zase horší. Když se to sečte, tak to není ani lepší ani horší. My však potřebujeme udělat po výkonnostní stránce krok vpřed. Bohužel, toho jsme se nedočkali,“ dodal Hulk.

Ruku na srdce, můžeme očekávat, že se to v roce 2024 zlepší? Vždyť Haas už dva roky vykazuje jedině sestupnou křivku. Pokud Ferrari v příští sezóně přijde s něčím revolučním a jejich partnerský tým to dokáže rychle okopírovat, tak je naděje, ale jinak nemáme důvod domnívat se, že stáj z Banbury, Maranella a Kannapolisu má před sebou zářnou budoucnost. Takto to nevnímáme jen my, ale očividně i sám Hülkenberg.

„Musíme se na to podívat a zjistit, jak se před příští sezónou postavíme k otázce konceptu monopostu a jeho aerodynamiky. To je v současnosti naše největší slabina a my se jí musíme zabývat. V opačném případě napíše nový ročník podobný příběh,“ konstatoval Hulk, který se prý s touto situací dokáže vyrovnat.

„V neděli to není žádná legrace. Není to ideální a v neděli odpoledne bývám obvykle mrzutý – a potom vlastně i v pondělí a v úterý. Do středy to však obvykle strávím a život jde dál,“ řekl německý závodník.