logo F1live.cz

Pirelli očekává ve Vegas stížnosti na pneumatiky

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Formuli 1 čeká největší a nejdůležitější událost v kalendářním roce 2023. Pár dní před startem závodu to však vypadá, že se toho může pokazit opravdu mnoho. Stávka zaměstnanců hotelů, lístky za sníženou cenu a nízké teploty ohrožují fanouškovský i sportovní úspěch víkend. Nejvíce nás trápí posledně jmenovaná skutečnost a i Pirelli jede do Vegas s očekáváním hromady stížností.

Dodavatele pneumatik se zřejmě nikdo nezastane, ale jít do závodu s nulovými informacemi a teplotami kolem pěti stupňů, to chce pořádnou odvahu. Nezapomínejme, že v sobotní kvalifikaci by mohlo sprchnout, což by celou věc kolem zahřívání pneumatik ještě zkomplikovalo. Okruh na Vegas Strip nemá prakticky žádné rychlé zatáčky, takže zahřívání předních gum při tak nízkých teplotách bude více než složité.

„Myslím si, že ve Vegas se bude mluvit o Pirelli a důvodem jsou teploty,“ přiznává šéf společnosti pro oblast motoristického sportu Mario Isola. „Podle mých informací je asfalt poměrně hladký, takže se dá očekávat, že úroveň přilnavosti bude poměrně nízká. I když jsme zvolili tři nejměkčí směsi, tak si dokážu představit, že při nízkých teplotách a na okruhu, který negeneruje dostatek energie, bude zahřívání pneumatik složité.“

Pro všechny jezdce a všechny týmy je to nezáviděníhodná situace. Nejhůře na tom však bude opravdu Pirelli, protože vlastního zaměstnavatele či bohaté vedení Formule 1 nemůžete kritizovat, ale dodavatel pneumatik je vždy snadný terč. Zdá se, že na tuto alternativu je připraveno i samotné Pirelli.

„Pro všechny je to krok do neznáma. V Las Vegas bude chladno a je to městský okruh, takže jsme týmy s předstihem požádali o jejich simulace, abychom se pokusili zjistit, kolik energie dodává okruh do pneumatik. Máme také informace od výrobců asfaltu, díky kterým jsme se snažili pochopit, jakou degradaci můžeme očekávat,“ vysvětluje Isola.

„Stále nám však zůstává viset nad hlavou množství otazníků. Rozhodli jsme se nasadit tři nejměkčí směsi, aby pneumatiky vyprodukovaly co nejvíce přilnavosti. Dokážu si však představit, že s prudkou evolucí trati a nedostatkem přilnavosti se dočkáme stížností,“ dodal zástupce Pirelli ve Formuli 1.

Zdá se, že očekávat můžeme opravdu cokoli. Stejně jako jezdci či týmy si to uvědomuje i Isola. „Budeme situaci hlídat, ale je to velká neznámá. Na rychlé trati s dlouhými rovinkami a takovými podmínkami však bude jakýkoliv management dost náročný,“ varoval italský inženýr.