logo F1live.cz

Ferrari nechá kámen na kameni. Změny zasáhnou 95 procent komponentů na autě

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 12. 2023

Scuderia Ferrari o víkendu oznámila, že nový monopost uvidí světlo světa 13. února 2024. Vypadá to, že se máme na co těšit. Šéf týmu Frédéric Vasseur totiž prozradil, že inženýři postaví v podstatě nové auto; zachováno zůstane jen přibližně pět procent komponentů.

Ferrari nemá za sebou uspokojivou sezónu. Monopost SF-23 byl sice vysoce konkurenceschopný v kvalifikacích, ale v závodech měl problémy. Technické oddělení o této slabosti ví už velmi dlouho, a proto se rozhodlo pro velké změny.

V srpnu jsme se od představitelů týmů dozvěděli, že Ferrari chystá nové šasi včetně převodovky, takže celkové proměny se dočká celá zadní část auta. Enrico Cardile, technický ředitel týmu, objasnil, že monopost pro rok 2024 nebude žádnou evolucí, ale “čistě novým autem”.

Svá slova zopakoval na minulotýdenním předávání Zlatých přileb a zlatých volantů Italského autoklubu. “Během sezóny jsme zmenšili naši ztrátu na Red Bull, když jsme pochopili, proč výkonnost monopostu SF-23 neodpovídala očekáváním. Přijde v roce 2024 evoluce nebo revoluce? Jedno je jisté: Bude to úplně nové auto. Omezení letošního Ferrari byla odstraněna,” zvěstuje Enrico Cardile.

Frédéric Vasseur na vánoční tiskové konferenci Scuderie tyto vyjádření trochu rozšířil, ale krotí očekávání. Vyjádření typu “příští rok bude náš”, která se ve spojitosti s Ferrari zmiňovala v minulosti, a z kterého si už fanoušci dělají žerty, od Vasseura nečekejte.

“Nevím, jestli je slovo revoluce to správné. Tři roky po sobě platí stejná pravidla, a tak nemůžete dělat drastické změny. Jde tu o desetinky sekundy,” konstatuje Frédéric Vasseur. “Určitě musíme udělat krok vpřed, nepodceňujeme ho.”

“Na autě měníme 95 procent komponentů. Možná byste to mohli považovat za revoluci. Nevím, jestli to bude revoluce,” filozofoval bývalý šéf Renaultu či Sauberu. “Soustředíme se sami na sebe a děláme dobrý krok vpřed. Nakonec je však všechno relativní; můžete udělat sto kroků vpřed, ale když ostatní jich udělají 120, tak budete vypadat jako hlupáci.”

Na konci sezóny si Ferrari dokázalo vylepšit svůj image. Po představení nových komponentů v Japonsku si Charles Leclerc nemohl vynachválit zlepšení v chování monopostu. Najednou mu více důvěřoval.

S Carlosem Sainzem je čeká čtvrtý společný rok. Ve Ferrari věří, že práce jejich jezdců přinese své ovoce. “Už od začátku se intenzivně zapojili do vývoje monopostu. Se situací jsou docela spokojeni. Bylo důležité je mít přímo u toho už od začátku.”

Nyní je na inženýrech, aby postavili stroj, který bude reakcí na jejich zpětnou vazbu. Leclerc se Sainzem si zatím musí dobít baterie. “Carlos a Charles jsou po sezóně docela vyčerpaní. Následující dva-tři týdny si dají pauzu a vrátí se devátého nebo desátého ledna. Myslím si, že je pro ně dobré, když si manažují svůj čas. Příští rok to bude ještě horší.”