logo F1live.cz

Kultura jako v Red Bullu, říká o druhé polovině sezóny Vasseur

Martin Trenkler
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 1. 2024

Výborný začátek sezóny a po něm hrozný závěr. Ve Ferrari bylo takovéto hodnocení v posledních letech poměrně běžné. Jistě, když Scuderia nezakončí sezónu na trůnu, nelze to hodnotit jako úspěch, ale kdo by řekl, že Ferrari stáhne dobrých 60 bodů na Mercedes? Tento tým, který byl synonymem dokonalosti, se v závěru třásl o druhé místo Poháru konstruktérů. Ne že by jeden či druhý považoval takové umístění za úspěch.

Smůla, spolehlivost a vlastní chyby připravily Ferrari o druhé místo. Nejvíce bodů však tým beztak ztratil pro nesprávný koncept a pomalý rozjezd. V druhé polovině ročníku však Ferrari udělalo krok vpřed. Nebyl to sice skok, jaký jsme viděli v podání McLarenu, ale Scuderia i bez výraznějších vylepšení dokázala najít recept na své problémy.

„Když jsem přišel do Ferrari, každý mi říkal, že nás čeká dobrý začátek sezóny a potom slabý závěr. Opak byl však pravdou,“ řekl šéf stáje Frédéric Vasseur, kterého cituje Auto Motor und Sport. Neplatil ani často omílaný stereotyp, že Ferrari se zhroutí pod tlakem a když se přestane dařit, tak v panice začne přehnaně reagovat.

„Když jsme si v Melbourne uvědomili, že s konceptem směřujeme do slepé uličky, všichni zůstali klidní. Tým fantasticky zareagoval. V druhé polovině sezóny jsme byli mnohem agresivnější, troufli jsme si a nebáli jsme se chyb. To je přesně kultura, jakou vidíte v Red Bullu. Ti se úmyslně pohybují na hraně v každé oblasti. Přesně tam se chceme dostat i my,“ řekl francouzský manažer.

Ferrari provedlo v průběhu sezóny několik změn monopostu. Podobně jako Mercedes však naráželo na konceptuální problémy. I když do Španělska přivezli inženýři nové bočnice, DNA auta byla stvořena pro něco odlišného. Nové bočnice a nová podlaha přinesly efekt až po určité době. „Chtěli jsme snížit ztrátu přítlaku při zatáčení předních kol a tím pádem zlepšit přilnavost v zatáčkách,“ řekl technický ředitel týmu Enrico Cardile.

„Hlavní rozdíl mezi naším designem a designem Red Bullu spočíval v bočnicích. Naše byly objemnější. Využili jsme část povrchu bočnice na lepší kontrolu turbulentního vzduchu od předních pneumatik. Museli jsme také pracovat zvláště v zadní části, abychom dostali turbulentní vzduch pod kontrolu,“ řekl Cardile.

Při zpětném pohledu je jasné, že prostor mezi zadními koly a difuzorem byl mnohem kritičtější pro zlepšení času na kolo. „S naším typem bočnic jsme nepotřebovali šasi ve tvaru písmene ‚V‘ na spodní části. Všechny řídící jednotky jsme umístili pod chladiče a spodní nárazovou strukturu jsme nastavili na maximální povolenou výšku. Pokud chcete umístit řídící jednotky na úroveň podlahy jako Red Bull, naše konstrukce vás příliš omezuje,“ vysvětlil Cardile.

Zvrat přinesla Velká cena Holandska

Pokud to tedy chcete změnit, musíte postavit nové auto, které bude od začátku dimenzováno na takovéto uspořádání. Ferrari však nečekalo na novou sezónu a potřebovalo řešit více než jeden problém. Nepředvídatelnost monopostu či degradace pneumatik byly na seznamu priorit a podle Cardileho byla pro zvrat ve Ferrari klíčová Velká cena Holandska.

„Příběh o Zandvoortu sahá mnohem hlouběji. V Barceloně jsme odhalili neobvyklé chování aerodynamiky monopostu. V dalších závodech se neobjevilo, ale znovu se ozvalo v Budapešti. Přišli jsme s několika hypotézami, co může způsobovat tuto nepředvídatelnost. Nejprve jsme se snažili najít odpovědi na CFD a ve větrném tunelu. Chtěli jsme to však podpořit experimenty na trati. Proč právě Zandvoort? Protože jde o velmi podobný okruh jako Barcelona a Budapešť a má i podobný povrch. Testy nám umožnily lépe pochopit, proč se auto chová tímto způsobem za určitých podmínek. Od toho okamžiku jsme se dokázali lépe vypořádat s našimi omezeními, protože jsme je dokázali předvídat,“ řekl Cardile.

Ferrari to pomohlo a tým dokázal, že čas na kolo se neskrývá vždy jen ve vylepšeních. Druhá polovina sezóny byla v podání Scuderie mnohem lepší, ale pro tým už bylo pozdě. „Začátkem sezóny jsme ztratili příliš mnoho bodů pro problémy se spolehlivostí nebo pro naši neschopnost dostat z auta maximum,“ řekl Vasseur. „Cíl pro sezónu 2024 je jasný: být lepší než v roce 2023. Pokud se zlepšíme o sekundu a Red Bull se posune o 1,2 sekundy, tak to nebude stačit,“ dodal Fred.