logo F1live.cz

V Sauberu panuje před novou sezónou optimismus. Důvodem je „nesmírně vyrovnané“ pole

Valtteri Bottas
© XPB/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 1. 2024

Od zavedení současného cyklu pravidel uplynuly dva roky. Před novou sezónou zůstávají předpisy stabilní a v podstatě by se na jaře mělo pokračovat tam, kde jsme na podzim skončili. Loňský ročník však byl charakteristický těsnými rozestupy a v některých kvalifikacích dělila prvního a posledního jen jedna sekunda. To dává naději i těm na chvostu, že rok 2024 může být lepší. Přesně na to spoléhají i v Sauberu.

Je vysoko pravděpodobné, že právě jméno Petra Saubera bude v roce 2024 nejčastěji používané na označení stáje z Hinwilu. Pojmenování totiž v novém roce bude varirovat podle zákonů jednotlivých zemí v oblasti hazardu, což by byla pro nepravidelné fanoušky skutečná noční můra.

Všechny však budou nejvíce zajímat výkony na trati. Po devátém místě v Poháru konstruktérů se ziskem šestnácti bodů bude tým Sauber/Stake/Kick patřit mezi vyložené outsidery. V posledních čtrnácti velkých cenách přitom bodoval jen jednou. Technický ředitel stáje James Key však očividně nemá důvody k pesimismu.

„Startovní pole je nesmírně vyrovnané,“ řekl médiím britský inženýr. „Při vnějším pohledu to tak moc nevypadá, protože pořadí se moc nemění. Když se však podíváte na čísla, tak celé pole dělí jen 1,5 procenta, což znamená, že všichni máme 98,5 procenta z nejrychlejšího auta. Někdy dokonce méně.“

Samozřejmě, všechny statistiky se dají překroutit způsobem, který vám řekne, co chcete slyšet. Pokud jste náhodou o procentuálním vyjádření časů neslyšeli, znamená to, že čas držitele pole position je sto procent, přičemž čísla ostatních určí jejich ztráta na nejrychlejšího. „Nebudu vás tím nudit, ale když se podíváte na mezeru mezi námi a Mercedesem nebo Red Bullem, je to jen pár zatáček, pár brzdných zón a podobně,“ říká Key.

„Není to takový obrovský rozdíl, jaký jste zvyklí vidět mezi nejrychlejším a osmým nebo devátým místem. Ten rozestup byl ještě před pár lety velmi výrazný, teď je to neuvěřitelně těsné. To znamená, že pokud všechno poskládáme správně, na trati i v továrně, tak se nám naskýtá množství příležitostí,“ pokračuje technický ředitel Sauberu.

„Všichni jsou na jedné lodi a neexistuje důvod, proč bychom se měli domnívat, že jsme uvízli na devátém místě. Určitě věřím, že se můžeme posunout. Mezi nějakým pátým nebo šestým místem až po desáté je to nesmírně vyrovnané. V tomto směru máme všechny důvody být optimističtí, že se můžeme posunout výše,“ dodal Key.

Jsou tu však i problémy. Tento tým, ač se má brzy stát továrním Audi, nemá všechno na svém místě. Jezdci hovoří o pomalé výrobě nových dílů a ani vývoj jako takový rozhodně nebyl na úrovni nejlepších týmů. I Key přiznává, že se musí zlepšit ve všech oblastech.

„Myslím si, že máme všechny potřebné základy. Proto podle mě existuje potenciál pro okamžité zlepšení. Určitě nám však chybí i některé velké položky. Myslím si, že zvýšení kapitálových výdajů nám pomůže zacelit mezeru modernějšími zařízeními nebo investicí do již existujících zařízení – větrný tunel tady v Sauberu je legendární,“ řekl Key.