logo F1live.cz

Singapurem otřásá korupční skandál. Je tím ohrožen závod?

Marina Bay, Singapur
© DPPI/Sauber Media Hub
Tomáš Masár
Tomáš Masár19. 1. 2024

Singapur se dlouhodobě pyšní tím, že slovo korupce je v jeho zeměpisných šířkách neznámým pojmem. Jakékoliv i jen malé úplatkářství se proto ihned těší velké pozornosti médií. Nejnovější je však ve východoasijském státě na přetřesu hotová kauza. Ministr dopravy Singapuru a promotér tamějšího závodu Formule 1 totiž čelí obviněním z korupce. Jaký bude mít tento skandál vliv na samotnou velkou cenu? Je závod v Marina Bay v ohrožení?

Singapurský Úřad pro vyšetřování korupčních praktik (CPIB) tvrdí, že čerstvě rezignovaný ministr dopravy S. Iswaran měl údajně dostávat provize ze závodních příjmů od majetkového magnáta a zároveň promotéra GP Beng Senga. Iswaran měl také využívat Sengovo soukromé letadlo a „fasovat“ vstupenky na Velkou cenu Singapuru, na kterou jako ministr dopravy dohlížel.

Iswaran však obvinění odmítá a vydal prohlášení, ve kterém jasně uvedl, že je odhodlán očistit své jméno. Beng Seng nebyl paradoxně obviněn ze žádného provinění, ale vyrojily se obavy, zda skandál promotéra Velké ceny Singapuru nebude mít důsledky na samotný závod, který má s Formulí 1 podepsaný kontrakt až do roku 2028.

Singapurský vládní kabinet však tvrdí, že budoucnost závodu v ohrožení není – a to minimálně z toho důvodu, že je Velká cena Singapuru mimořádně zisková. Ministerstvo obchodu a průmyslu si nechalo vypracovat studii, která tuto výhodnost potvrzuje.

“Po vypracování nezávislé poradenské studie lze konstatovat, že zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byla buď smlouva s F1, nebo jiné smlouvy strukturované v neprospěch vlády,” stojí v prohlášení singapurského ministerstva obchodu a průmyslu. „Všechny přípravy na Velkou cenu Singapuru F1 v roce 2024, která je naplánována na 20. až 22. září 2024, jsou na dobré cestě.“

Ministerstvo dodává, že výhody z uspořádání Velké ceny Singapuru jsou nezpochybnitelné – vždyť jen v loňském roce cinklo na bankovní účet státu díky GP neuvěřitelných 1,5 miliardy dolarů.

„Velká cena Singapuru F1 také zvýšila reputaci Singapuru jako pulsujícího globálního asijského uzlu. Kromě odvětví cestovního ruchu byl závod přínosem i pro mnohé singapurské společnosti podílející se na různých aspektech závodu, například v logistice, dopravě, stavebnictví a inženýrských službách,“ uvádí se ve stanovisku.