logo F1live.cz

Prost: Jsem podceňován, může za to Senna

Alain Prost
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 2. 2024

Je historicky pátým nejúspěšnějším jezdcem všech dob. Přesto se mu podle vlastního úsudku nedostává patřičného uznání. O kom je řeč? No přece o Alainovi Prostovi.

Čtyři tituly mistra světa, 51 vítězství a 106 pódiových umístění – to je jen zlomek z toho, čeho během kariéry dosáhl Alan Prost. Statisticky byli v průběhu věků od Francouze úspěšnější pouze čtyři jezdci, ale zatímco jim se dostává náležitého respektu a uznání, Prost bývá často přehlížen.

Co je toho příčinou? Prost se domnívá, že za to může jeho někdejší týmový kolega Ayrton Senna. Francouz totiž táhl v souboji s Brazilcem za kratší konec, byť jen nepatrně. To však podle Prosta stačilo k tomu, aby si ho fanoušci zafixovali jako někoho, kdo je sice závodníkem kvalitním, ale nepatří mezi absolutní špičku.

„Někdy se sám sebe ptám, jak si mě budou lidé pamatovat,“ vyslovil se 68letý ex závodník pro MotorSport Magazine. „Zní to sice jako vtip, ale považuji se za nedoceněného. Jsem o tom skálopevně přesvědčen, mám přece oči. Zdá se, že tomu tak už zůstane, vešel jsem tak do historie.“

Prost však nerozumí, proč tomu tak je. Ano, v interním souboji se Sennem těsně prohrál, ale ostatní týmové kolegy – z nichž bylo více mistrů světa -, roznesl takříkajíc na kopytech.

„Kromě Sennu jsem měl hned několik silných týmových kolegů – Watsona, Arnouxe, Cheevera, Nikiho (Laudu), Kekeho (Rosberga), Stefana (Johanssona), Nigela (Mansella), Jeana (Alesiho) a Damona (Hilla). Nikdo je nezmiňuje – což je trochu škoda -, ale faktem je, že pěti z nich se stali mistry světa.“

„Je to však tak, jak to je. Dnes mají lidé k dispozici sociální sítě a neustále se vracejí k videam, které zachycují mé souboje se Sennem. Někdy tomu nerozumím (proč jsem nedoceněný, pozn. red.). Moje kariéra netrvala jen dva nebo tři roky,“ povzdechl si Prost, který uznává, že Senna byl lepší kvalifikant, ale dodává, že v závodním tempu měl navrch on.

„Když na mě udělal dojem, tak zpravidla v kvalifikaci – ačkoli si konkrétní případy už nevybavuji. Nikdy však ne v závodě. Z hlediska závodního tempa jsem měl obvykle navrch já, specificky během výjezdových kol,“ doplnil Prost.