logo F1live.cz

Schumacher a Hamilton mají mnoho společného, prohlásil Aldo Costa

Lewis Hamilton s prilbou Michaela Schumachera
© Twitter/Pirelli Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 2. 2024

K jménům tolika velikánů v červené kombinéze Ferrari se přidá i Lewis Hamilton. Schumacher, Hamilton, Fangio, Prost a Vettel, ti všichni mají čtyři nebo více titulů a ti všichni se v kariéře zavázali Ferrari. Pracoval tam i skvělý italský inženýr Aldo Costa, který se později stal hlavním designérem Mercedesu, kde úzce spolupracoval s Lewisem Hamiltonem.

Současný technický ředitel Dallary sbíral v kariéře úspěchy jako na běžícím páse. Ve Ferrari byl pravou rukou hlavního designéra Roryho Byrna, později přestoupil do Mercedesu, kde se opět stal součástí mimořádně úspěšné dynastie. Kromě toho získal v kariéře vzácnou zkušenost, když z nejvyšších funkcí na technických odděleních sledoval způsob práce dvou sedminásobných šampionů – Lewise Hamiltona a Michaela Schumachera.

„Michael Schumacher a Lewis Hamilton mají mnoho společného, ale jsou mezi nimi i velké rozdíly,“ prohlásil Aldo Costa pro QN Motori, na který odkazuje portál PlanetF1.com. „Je však úžasné, že dva nejúspěšnější jezdci v historii F1 se rozhodli spojit svá jména s Ferrari.“

Samozřejmě, nechyběla ani tradiční otázka: který z nich byl lepší? „Na to odmítám odpovědět,“ prohlásil rázně Costa. „Chci hned říci, že Michael a Lewis jsou si podobnější, než byste si možná mysleli. Oba měli vždy velmi analytický přístup k záležitostem na trati. Jsou pedantní a velmi profesionální. Vědí, že na určitých úrovních rozhodují o výsledcích detaily.“

Costa následně vyvrátil i další z častých stereotypů, které doprovázely kariéru Michaela Schumachera. Ten byl mnohými často vnímán jako robot, ale Aldo ho tak nikdy neviděl. „To je mylná představa. Michael byl ve vztazích v práci velmi lidský. Seděl s inženýry a klidně jim předával své dojmy z kokpitu. Nikdy se nechoval jako posedlý,“ řekl Aldo.

„Lewis je v tomto směru stejný. Měl jsem možnost poznat ho lépe, protože v Mercedesu jsem měl ve své roli přímější kontakt s jezdcem. Panovala mezi námi symbióza. Hamilton, podobně jako Schumi, si žádá důvěru a zároveň důvěřuje vám,“ dodal Costa.

Samozřejmě, najdeme i rozdíly. Za ty největší mohou roky. Oba pocházejí z úplně odlišné závodní generace a v jejich dobách byly pro úspěch nezbytné úplně odlišné atributy. „Jsou tu samozřejmě i rozdíly. Pocházeli z úplně odlišných kultur,“ řekl Costa.

„Dám vám příklad. Schumacher byl posledním jezdcem éry, kdy se auta vyvíjela na trati nepřetržitým testováním na asfaltu. V tomto byl ohromný, dovolím si tvrdit, že jedinečný. Lewis pochází z éry simulátorů. Tyto dvě éry nemají nic společné. Pravidla se změnila. Zjednodušeně řečeno, Michael byl za volantem vždy, Hamilton téměř nikdy, protože nemohl,“ vysvětlil vitální šedesátník.

„Není náhoda, že když se Schumi v roce 2010 vrátil, bez testování na okruzích se mu nedařilo. On opravdu nenáviděl simulátory. Mluvíme o dvou fenoménech. Dovolte mi však uvést další příklad. Schumi svými testy určoval vývoj pneumatik, protože tehdy se to smělo. V Hamiltonově éře pneumatiky pocházely od jednoho dodavatele a bylo na jezdci, aby vytěžil maximum z gum, které neznal a které si nemohl vybrat,“ vysvětlil italský inženýr.

Na otázku, proč se Hamilton rozhodl připojit k Ferrari na rok 2025, Costa odpověděl: „Je to instinktivní člověk. Následoval své srdce. Tento přestup nebyl diktován silou peněz. Nevím odpovědět, zda může vyhrát s Ferrari. V Maranellu vědí, co musí vyřešit.“