logo F1live.cz

Před deseti lety mi nabídli spolupráci na kosmické lodi, pochlubil se Newey

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2024

Adrian Newey nepůsobí ani zdaleka jen ve Formuli 1. Anglický konstrukční génius dělá motoristický sport už dobrých pár let „jen“ na částečný úvazek. V jeho mozku, v počítači a na kreslícím prkně najdete mnohem více než jen závodní auta. Nyní přiznal, že měl dokonce možnost vydat se ze země do vesmíru.

Aerodynamika nás všechny obklopuje. Auta, letadla, lodě nebo vlaky, při konstrukci všeho se zohledňují fyzikální zákony. Když se něco pohybuje, jen málokdo ví o vlivech přírody na tento objekt více než hlavní technický ředitel Red Bullu Adrian Newey.

Ten se v posledních letech podílel na některých významných projektech. Skonstruoval například hyperauto Aston Martin Valkyrie, v tomto roce bude představeno další jeho auto bez kompromisů – okruhový speciál Red Bull RB17. S takovým životopisem však máte před sebou otevřený celý svět a pro časopis Top Gear si Newey vzpomněl i na jednu zajímavou nabídku z minulosti.

„Asi před deseti lety mi zavolala jedna americká společnost. Zeptali se mě, jestli bych neměl zájem pracovat s nimi na kosmické lodi,“ pochlubil se Adrian. „Bylo by to fascinující. Vesmírné závody mezi USA a Sovětským svazem v 60. letech musely být neuvěřitelně podnětné.“

„Pro mě jsou však nejvíce fascinující automobilové závody. V tomto odvětví probíhá vývoj obrovským tempem a vyžaduje si to od vás pořádnou angažovanost. To se mi líbí,“ řekl Newey.

Na otázku, jaké by to bylo pracovat na kosmické lodi, Newey odpověděl: „Myslím si, že nebezpečné. Pracujete s požadavkem, aby se váš stroj vrátil na zem v jednom kuse.“

Součástí vývoje je i stále širší využívání umělé inteligence. Ta zažívá v dnešním světě nebývalý boom a proniká i do světa motorismu. Je zřejmé, že v současnosti se tato technologie využívá, například při výpočtech strategických rozhodnutí, ale prakticky neexistuje oblast, kterou by nemohla umělá inteligence ovlivnit.

„V určitém okamžiku k tomu dojde, ale je těžké určit časový horizont,“ řekl Newey, který v kariéře sám zažil, že docházelo k zakazování pokročilých technologií a pomůcek jako ABS nebo kontrola trakce. „Umělá inteligence je široký módní pojem, ale ve skutečnosti je to rozšíření strojového učení s trochou internetu. Něco takového tu máme věky.“

„Už roky používáme optimalizátory na analýzu pevnosti, ale zatím se zdá, že v této oblasti je člověk stále lepší než stroj. Je to nástroj, ale člověka v žádném případě nenahradí,“ dodal Newey.