logo F1live.cz

Newey má obavy z “třetí evoluce” Red Bullu: Máme omezené zdroje

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 2. 2024

Red Bull RB18 a Red Bull RB19 patřily k nejdominantnějším strojům v historii Formule 1. Jejich nástupce RB20 přichází na svět pod značným tlakem očekávání. Jeho tvůrce Adrian Newey si přitom na veřejnosti dovolil pochyby.

Z Red Bullu by po posledních dvou sezónách měla sálat jenom sebedůvěra. Po dvou fantastických letech měli v týmu všechny důvody držet se současné filozofie. Adrian Newey však myslí dále než kdokoliv jiný a vidí věci, které ostatní nevidí. Nový monopost spatří světlo světa příští týden a od první chvíle bude pod nemalým tlakem očekávání, které stanovili jeho předchůdci.

„Naše auto je více-méně třetí evolucí monopostu z roku 2022,“ řekl Newey pro Talking Bulls, což je oficiální podcast jeho týmu. „V nejdůležitějších bodech bylo naše loňské auto evolucí toho z roku 2022. Prošlo normálním vývojem aerodynamiky, aplikovali jsme některé naše zjištění v oblasti zavěšení a stroj odlehčili, protože se za celou sezónu 2022 nedostal na hmotnostní limit.“

„Letošní auto bude evolucí původního RB18. Samozřejmě, v této chvíli nevíme, jestli je třetí evoluce toho monopostu příliš konzervativním řešením, když ostatní se vydali jinou cestou. Prostě nevíme,“ řekl Newey.

„Je otázkou, jestli jsme měli sestavit pracovní skupinu, jejímž úkolem by bylo prověřit úplně jinou cestu ve vývoji, nebo máme pokračovat směrem, kterým jsme se vydali. Máme omezené zdroje, takže nemůžeme dělat vše a prověřit každou jednotlivou možnost. Proto jsme se rozhodli rozvíjet to, co máme. Doufám, že to bude rozumné a správné rozhodnutí,“ dodal s nadějí Adrian.

Ten opět vyjádřil překvapení nad tím, jak dobře to jeho týmu s novými pravidly jde. „Myslím si, že s naším prvním autem se nám podařilo správně postavit základy z hlediska výzkumného procesu, architektury monopostu, uspořádání a podobně. Podarilo se nám vytvořit slušné auto, které jsme pak rozvíjeli v průběhu sezóny 2022, jejíž druhá polovina byla z naší strany velmi dobrá,“ řekl Newey.

„V roce 2023 jsme očekávali, že startovní rošt se vyrovná. Loňská sezóna nás tedy všechny – a mě nejvíce – velmi překvapila. Opravdu jsme neočekávali takovou dominanci. Pokud to ale chápu dobře, předpokládám, že v tomto roce uvidíme na roštu dost aut, která vypadají velmi podobně jako to naše,“ dodal hlavní technický ředitel Red Bullu.

I když to tak na první pohled nevypadalo, zvláště na konci minulé sezóny bylo zřetelné, že startovní pole se postupně vyrovnává. Zatím však zůstává otázkou, jak moc je za to zodpovědný omezený vývoj Red Bullu, který loni neměl téměř žádný důvod pokračovat v práci i ve druhé polovině sezóny, nebo soupeři skutečně zjistili, kudy vede cesta za úspěchem.

„Startovní rošt byl vyrovnaný a závody byly čím dál těsnější. V Austinu jsme směřovali k prohře. Zariskovali jsme, povolali jsme Maxe do boxů dříve a změnili strategii. On se už postaral o zbytek,“ řekl Newey.

„Pokud mám být upřímný, tak ve Vegas byli pravděpodobně Charles Leclerc a Ferrari rychlejší. Max se tam určitě postaral o rozdíl. I když se nám podařilo vyhrát vše kromě Singapuru, ke konci sezóny nám šlapali na paty. Netřeba mnoho a v průběhu zimy se může všechno změnit. Jsme tedy pod velkým tlakem,“ dodal Adrian.