logo F1live.cz

Red Bull připravuje ještě agresivnější bočnice. Využil i výjimku v pravidlech

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2024

Monopost Red Bullu RB20 během minulého týdne zaujal několika řešeními, kterými se přiblížil k odsuzovanému konceptu bez bočnic Mercedesu, ale tím ještě inženýři v Milton Keynes nekončí. V továrně už připravují balík vylepšení, při kterém má být inspirace Mercedesem ještě zřejmější, informují zahraniční zdroje.

Možná se to na první pohled nezdá, ale červení býci se skutečně rozhodli přijmout za svůj koncept Mercedesu. Můžeme to vidět na krytech motoru, které mají po stranách tzv. žlábek, ale například i na řešení bočnic.

Na některých záběrech nového auta jsme již mohli pozorovat přípravu na vertikální umístění chladicích otvorů a zároveň stříšku, která nyní zakrývá celý tento prostor. V předchozím roce Red Bull takovou stříškou (à la Mercedes) nedisponoval, místo toho byla umístěna níže, a sice až pod otvorem chlazení.

Autosport však píše, že současné řešení je specifické jen pro první tři velké ceny (Bahrajn, Saúdská Arábie a Austrálie), na kterých bude chlazení pohonné jednotky velmi důležité a je pravděpodobné, že na těchto závodech uvidíme o něco větší chladicí otvory.

Od závodu v Japonsku mají teploty klesnout a na chlazení už nebudou kladeny takové nároky. Nuže a právě na začátku dubna má spatřit světlo světa agresivnější řešení, které se bude ještě více podobat na předchozí iterace „bezbočnicového“ konceptu z dílny Mercedesu.

Našel Newey způsob, jak vyřešit problémy Mercedesu?

Mercedes si byl na začátku roku 2022 jistý tím, že jeho koncept je nejlepší. Pracoval totiž s teorií, že když zmenší bočnice a rozšíří prostor nad podlahou, zvětší tím i rozdíl tlaku vzduchu nad ní a ve Venturiho kanálech. V tom případě bude auto generovat o to více přítlaku.

Ve větrném tunelu tato teorie skvěle fungovala, ale pak přišel na řadu reálný svět s poskakováním, nerovnostmi a různorodým povrchem skutečných závodních okruhů. V první polovině minulého roku tak pokorně sklonil hlavu a od závodu v Monaku se vydal cestou, kterou začal dláždit právě Red Bull.

Red Bull s Adrianem Neweym nyní obrací všechny předpoklady naruby. Jak se mu však daří tak intenzivně vyvíjet, když v minulé sezóně měl k dispozici nejméně prostoru ve větrném tunelu ze všech, navíc ještě snížený o trest za překročení rozpočtového stropu?

Odpovědí je využití výjimky v pravidlech o aerodynamickém testování. Uvádí se v nich totiž, že z času započítávaného do ATP bude vyňato „testování ve větrném tunelu určené výhradně na vývoj chladičů pohonných jednotek, nebo provoz pohonné jednotky od hranice, která začíná na úrovni vstupů chladicích otvorů pohonné jednotky“.

Část vývojových kapacit se tak soustředila na zefektivnění chlazení a přeuspořádání vnitřních komponentů, což následně stáji umožní těsněji obepnout celou pohonnou jednotku a připravit svou verzi „bezbočnicového“ auta.

Velká část vylepšení se tak týká právě chlazení, ale Adrian Newey musel přijít na to, jak přetavit teorii do praxe. Bude nový monopost v Suzuce skutečně fungovat, nebo se budou červení býci potýkat s podobnými problémy, jako měl Mercedes? Na odpověď si ještě počkáme.