logo F1live.cz

Neweyho zaujal Mercedes W15. Přední křídlo tak lehce nezkopíruje, upozorňuje Collins

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 2. 2024

Po prvním dni předsezónních testů můžeme vyhodit do koše teorii, že Mercedes se svým novým předním křídlem snažil jen zmást konkurenci. Na monopostu jsme totiž verzi s “drátem” na vnitřní straně viděli i dnes. “Geniální” řešení však není pro každého, i když Newey poukazoval zřejmě na něj jako na novinku, která ho velmi zaujala.

“Newey na představení monopostu řekl, že na Mercedesu našel inovaci, která mu přišla ‘zajímavá’,” píše reportér BBC Andrew Benson. “Neodhalil však, co tím myslel. Podezření padá na návrh předního křídla.”

Právě v souvislosti s řešením předního křídla Mercedesu se spomínají výrazy jako geniální nebo šikovný. Inženýři z Brackley totiž našli v pravidlech zajímavou díru, na kterou FIA nepomyslela, když je psala a snažila se ukončit éru různých vírů, mezi jinými i víru Y250.

“Mercedes to zde udělal velmi šikovně,” zhodnotil expert F1 TV na techniku Sam Collins během prvního dne testů. “Z nejvyšší klapky předního křídla vzniká vnější prvek. Vedle je v podstatě drát, který je zde jen proto, aby byla splněna pravidla. Všechny tyto klapky musí být spojené po celé šířce předního křídla bez mezer či štěrbin, které jsme zvykli vidět.”

“Mercedes se rozhodl, že chce mít staré přední křídlo,” pokračoval narážejíc na křídla, která jsme viděli naposledy v roce 2021. Tehdy se vnitřní “ostré” špičky nemusely dotýkat nosu, a tak je inženýři využívali jako generátory víření.

V současných pravidlech však nikde není výslovně uvedeno, že všechny klapky předního křídla musí být spojené od nosu až po koncovou lištu. A při bližším pohledu uvidíme, že “drát” skutečně není spojen se zbytkem poslední klapky.

Pravidla jsou koncipována jinak. Mezi jednotlivými klapkami křídla musí být 5-15 milimetrů a zároveň zadní hrana každé klapky (kromě té poslední) nesmí být viditelná při kolmém pohledu shora. Musí ji tedy zakrývat klapka, která je výše. Zjednodušeně řečeno: klapky předního křídla mají připomínat schody.

Z tohoto titulu Mercedes musel na přední křídlo přidat tenký “drát”. Právě díky němu při pohledu shora není vidět zadní hrana předposlední klapky.

“Tato drobná černá část zajišťuje, že je to legální,” přikyvuje Sam Collins. “Je to něco, s čím se všechny týmy budou hnát do větrného tunelu, aby to podrobně prozkoumaly a zjistily, o co zde jde. Skopírovat to však není jen tak. Má to obrovský dopad na zbytek monopostu.”

Mercedesu by ještě mohla klepnout po prstech FIA. Podle italského reportéra Pierguiseppa Donadoniho však již “insideri ze dvou týmů potvrdili, že existuje jen málo důkazů proti legalitě předního křídla monopostu W15”, když tomuto křídlu už “dala zelenou i FIA”.

Technický ředitel F1 Pat Symonds pro The Race uvedl, že interpretace Mercedesu je “velmi zajímavá”, ale zároveň se odkazuje i na bájný “duch pravidel”. Tento duch se sklání při každém pokusu o navrácení vzdušných vírů, které by odkláněly proudění od auta směrem do stran.

“Jedna otázka zní: Je to opravdu v duchu pravidel?” ptá se Pat Symonds. “Podle litery pravidel to pravidlu vyhovuje, o tom není pochyb. Je to však věc, kterou zde chceme mít? Nevím, to je možná na debatu. Nejprve musíme zjistit, jaký velký efekt to bude mít.”