logo F1live.cz

Chudák Sargeant dostane opravené šasi. Rozhodnutí týmu však obhajuje

Logan Sargeant s DRS
© X/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 4. 2024

Logan Sargeant to skutečně schytává ze všech stran. Jako nováček si nejednou vyslechl dávku kritiky za nedostatečné výkony, která pokračovala i na začátku sezóny 2024. Vnímání jeho osoby veřejností se však v Austrálii změnilo z posměšného na soucitné. Logan totiž na vlastní kůži dokonale okusil, jaký byl život deklarovaných týmových dvojek v osmdesátých či devadesátých letech.

Dnes je už realita ve Formuli 1 trochu odlišná. I když v týmech z různých důvodů nadále dochází k různému upřednostňování jednoho pilota, v době politické korektnosti a rovnosti příležitostí se nepovažuje za sportovní, aby měl jeden z jezdců právo na výhody oproti svému týmovému kolegovi.

Kdysi to však bylo jinak. Ještě v devadesátých letech nebylo nijak výjimečné, že pozice týmové jedničky byla potvrzena smluvně. V praxi to například znamenalo přednostní právo na náhradní auto, nový motor či právo na předjetí týmového kolegy na trati bez poctivého boje. Něco podobného teď zažívá americký závodník Logan Sargeant.

Ten se nezúčastnil australského závodu, protože Williams měl k dispozici jen dvě šasi a když Alex Albon v tréninku to své rozbil, musel mu týmový kolega přenechat auto. Poškozené šasi následně směřovalo do továrny v Grove a opravené se vrátilo do Japonska. A hádejte, kdo bude jezdit s tímto původně Albonovým autem.

„Budu jezdit na tom opraveném,“ přiznal Sargeant před novináři v Suzuce. Rozhodnutí týmu, které opět poškodí jeho, však obhajoval. „Je to jen proto, abychom nezatěžovali mechaniky, kteří by takto museli opět přehazovat auta mezi jezdci. Každopádně, oprava šasi proběhla lépe, než se očekávalo.“

Nemusíte být odborníkem na mechaniku, aby vám bylo jasné, proč je teď Logan dvojnásobně znevýhodněný. I když se na veřejnosti tváří klidně a spokojeně, je možné, že uvnitř to s ním pořádně škrábe. Opravené šasi je jednoduše těžší a hůře vyvážené. Proto top týmy poškozené kusy ani neopravují, ale rovnou nasazují nové. Williams si to očividně nemůže dovolit.

Otázku kvality však Sargeant ochranářsky bagatelizoval. Pokračuje tak ve své poctivé týmové práci. „Myslím, že opravené šasi je jen o sto gramů těžší, což je v podstatě nic,“ prohlásil americký mladík.

Ten se nakonec dočká nového kusu – nebo dostane nové auto Albon a on se vrátí ke svému původnímu. Oba jezdci však ještě musí přežít víkendy v Japonsku a Číně. Začátkem května v Miami by už mělo být připravené náhradní šasi.

„Pokud mám být upřímný, při pohledu na Alexovu havárii mi jako první prolétlo hlavou: ‚Vím, že máme nedostatek náhradních dílů.‘ Samozřejmě, měl jsem trochu obavy. To je jedna z obtíží, se kterými jsme se museli vyrovnat na začátku sezóny. Jako tým se opravdu snažíme zlepšit,“ slibuje Sargeant.

Ale co když se něco podobného zopakuje na nejbližších dvou podnicích? Podle amerického mladíka se o tom interně diskutovalo, ale prý to nijakým způsobem neovlivní jeho výkon. „Tuto situaci jsme museli řešit během prvních tří závodů. Platilo to i v Saúdské Arábii. Samozřejmě, musíte si na to dávat pozor, ale zároveň nemůžete, protože taková je Formule 1. Když budete opatrní, nikam se nedostanete. Ve skutečnosti to ani není otázka – musíte být odhodlaní, sebevědomí a doufat, že se nic nepokazí,“ odkázal Sargeant.