logo F1live.cz

Přejezd vlásenkou s naplno vytočeným motorem? Bude to zvláštní, upozorňuje Newey

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 4. 2024

Finální podoba nových technických pravidel pro rok 2026 se stává předmětem čím dál intenzivnějších diskusí. Čekali jsme, že v tomto čase budeme znát nové předpisy, ale nadále se o nich jen mluví. Je zřejmé, že schválení technických pravidel pro motory dostalo FIA do náročné situace, na co upozornil i hlavní technický ředitel Red Bullu Adrian Newey.

Dodavatelé v současnosti naplno pracují na vývoji nových pohonných jednotek, jejichž výkon bude rozdělen 50 na 50 mezi spalovací turbomotor a elektrický motor. Tím vzniknou některé zvláštní charakteristiky a podle Adriana Neweyho se ze spalovacích motorů stanou v podstatě benzínové generátory na výrobu elektřiny. To podle jeho slov může vést k bizarním výjevům. Dokážete si představit, že by vlásenkou v Monaku projížděli piloti s motory vytočenými až na omezovač otáček?

„Určitě to bude zvláštní Formula 1, když spalovací motory budou fungovat celý čas v podstatě jako generátory,“ prohlásil Newey, kterého cituje Motorsport.com. „Bude trvat nějaký čas, než si zvykneme, že při průjezdu vlásenkou u Grand Hotelu běží motory naplno.“

FIA v současnosti pracuje naplno, aby hledala řešení, která minimalizují problémy a pravděpodobnost bizarních scén. Nejčastěji se mluví o použití aktivní aerodynamiky. Ta bude na rovinkách snižovat odpor vzduchu a šetřit energii, v zatáčkách zase auta s pomocí zvednutých křídel budou vypadat jako Formule 1. Sám Newey tvůrcům pravidel nezávidí, když se schválením předpisů pro pohonné jednotky dostali do náročné situace.

Geniální inženýr vyjádřil souhlas s tvrzením, že konstrukce šasi a aerodynamiky bude sloužit jako náplast pro problémy s pohonnou jednotkou. „Myslím si, že je to fér stanovisko a podle mě by tomu dala za pravdu i samotná FIA. Jen dodavatelé motorů chtěli, aby se výkon dělil mezi spalovací a elektrický motor poměrem 50 na 50,“ řekl Newey.

„Jejich marketingoví pracovníci podle mě řekli, že bychom do toho měli jít, ale já tomu nerozumím. Má to zajímavý potenciál, protože Formula 1 může sloužit jako pole pro vývoj technologií. Problémem je cena baterie a elektrických systémů, ale výrobní techniky ji v budoucnosti pomohou snížit,“ říká nejúspěšnější designer všech dob.

„Dalším problémem je baterie. My potřebujeme od baterií něco úplně jiného než běžné silniční vozidlo, co samo o sobě znamená, že chemické složení baterií a případně i jejich konstrukce jsou odlišné. Existuje tedy riziko, že vytvoříme něco, co nebude velmi relevantní pro silniční provoz. Ani to však možná není klíčový aspekt. Pro výrobce je klíčovým aspektem, i když to nikdy nepřiznají, vytvoření dojmu relevance pro silniční provoz pro zákazníka v showroomu,“ prohlásil Newey.

Nalezení správného řešení a správné podoby technických pravidel tak nebude jednoduché. FIA chce mít definitivní podobu nových předpisů hotovou do konce června a poslední týdny strávili její inženýři doladěním některých designových prvků, zejména aktivního zavěšení.

„Myslím si, že to bude náročné,“ řekl Newey o snaze vytvořit vyváženou aktivní aerodynamiku. „Je fér říci, že předpisy pro motory byly vytvořeny a prosazeny bez toho, aby se moc myslelo na šasi, což teď způsobuje dost velké problémy při hledání funkčního řešení.“

„Podle mě je jedinou dobrou věcí skutečnost, že potřebujete efektivitu. Vše, co se dělá a propaguje, musí být podle mě v souladu se vším, co jsem už řekl – snahou využít F1 na popularizaci trendu,“ dodal Newey.