logo F1live.cz

Sulajem populisticky vyhrožuje organizátorům: Kvůli traťovým limitům přijdete o místo

Mohamed bin Sulajem
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 10. 2023

Prezident FIA Mohamed bin Sulajem navštívil Velkou cenu Kataru a byl velmi bojovně naladěn. Protože se na okruhu Losail očekávalo korunování nového šampiona Maxe Verstappena, nemohl v jeho pozici prezidenta řídícího orgánu chybět, stejně jako šéf Formule 1 Stefano Domenicali. Sulajem byl zjevně potěšen, že FIA schválila přihlášku Michaelu Andrettimu, ale také si vzal na paškál organizátory velkých cen.

Je třeba říci, že Mohamed bin Sulajem byl relativně dlouho potichu. Když naposledy “pustil jazyk na špacír”, výsledkem byla jeho veřejná diskreditace a zbavení povinností v oblasti F1. Tato bouře však zřejmě dlouho netrvala.

Před novináři v Kataru se Sulajem tvářil, jako by FIA rozhodovala o všem, což je velký omyl. Skutečnost je taková, že minimálně nevíme, zda může FOM zabránit Andrettimu vstoupit do kolotoče F1. Téměř s jistotou však víme, že s ním nemusí podepsat Concordskou dohodu, což by znamenalo úplné odříznutí od příjmů.

Prezident FIA však “šťouchl” ještě do jedné záležitosti, kterou můžeme považovat za výhradní kompetenci FOM – místo v kalendáři F1. Právě s Liberty Media totiž podepisují promotéři smlouvy, kterými si zajišťují organizaci podniků a právě jim platí do společné kasy, z níž se následně příjmy přerozdělují týmům. Sulajem se však přesto tvářil, jako by o tom rozhodovala FIA.

“V Rakousku jsme měli stejný problém. Došlo tam celkem k 1200 porušením,” prohlásil ohledně traťových limitů prezident Mezinárodní automobilové federace.

“Musím pogratulovat komisařům, kteří to dokázali hlídat. Je toto řešení? Ne, není. Řešením je vylepšit samotný okruh. Vím, že někteří se tomu brání, ale upřímně řečeno, pokud to neudělají, nebudou mít žádné závody. Jednoduché. Něco takového si prostě nemůžeme dovolit,” prohlásil Sulajem.

Kritizovat něco bez navržení vhodného řešení je obyčejný populismus. Prezident FIA však s žádným nepřišel. Pouze kritizoval všechny dostupné alternativy, včetně štěrkových zón.

“Musíme pracovat na řešení. Jedním z nich je udělat prostor mimo trať kluzčí. Musíme myslet na výšku obrubníků. Nepoškodí auta? Možná budou lepší štěrkové zóny, ale s těmi musíme být opatrní. Jak hluboké jsou? Přece nechcete, aby tam někdo zůstal zakopaný. Zároveň nechcete poškodit auta. Potřebujeme najít správnou rovnováhu,” řekl Sulajem.

“Musíme s tím něco udělat a musíme hlavně poslouchat jezdce. Chci to urychlit, protože to potřebujeme zavést ještě před příští sezónou. Nemůžeme si dovolit, aby tento problém přetrvával, zvláště když se to neustále opakuje,” dodal.

Sulajem neprozradil, jak si představuje, že dokáže ovlivnit složení kalendáře, o kterém rozhoduje výhradně Liberty Media. Jistě, FIA uděluje jednotlivým okruhům licence. Pro organizaci závodů F1 potřebujete tu nejvyšší Grade One. Tento systém je však velmi složitý a má na něj vliv mnoho faktorů. Na okruzích totiž nejezdí jen monoposty, ale také motorky nebo auta. Všechno se vším souvisí a nemůžeme si myslet, že se to bude točit jen kolem traťových limitů.

“Měly by se využívat technologie. Využívají se v mnoha oblastech, ale FIA potřebuje více zdrojů, aby mohla investovat zpět do sportu. Nebudu nijak skrývat, že potřebujeme zdroje. Toto je 20-miliardový průmysl a my nemůžeme mít hluboko do kapsy,” prohlásil Sulajem.

Pokud je to žádost směrem k F1 o více peněz, tak nedávno přece Mohamed prohlašoval, že FIA vlastní tento sport, takže pro ni určitě nebude náročné nějaké peníze získat…

Související zprávy