logo F1live.cz

Je sezóna 2024 poslední šancí? Vývoj monopostů v roce 2025 týmy výrazně omezí

Monopost Mercedesu W14 v garáži, zadná časť odpojená od zvyšku auta
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 10. 2023

Nová technická pravidla pro rok 2026 ještě nejsou ani schválena, ale již jsou součástí velkých plánů jednotlivých týmů. Bitva o podobu předpisů je nesmírně tvrdá, což dokazuje i neúměrné protahování jejich schvalování. Bojuje se na technickém i sportovním poli a je zřejmé, že rok 2024 představuje jednu z posledních příležitostí přijít s revolučním designem. V roce 2025 totiž týmy napnou plachty směrem k novým technickým pravidlům.

I když k zavedení nových technických pravidel došlo teprve nedávno, nebude trvat dlouho a inženýry bude více zajímat rok 2026. Mnozí přitom stále nevyřešili “dětské nemoci” monopostů z úvodu prvního roku současného cyklu pravidel. Red Bull dominuje a ostatní se snaží co nejrychleji dohnat. Čas se však krátí.

“Zase dojde k úplnému zamíchání karet a všichni začnou s čistým papírem,” řekl technický ředitel Mercedesu James Allison pro Auto Motor und Sport. I když podobu nových pravidel ještě neznáme a nevíme, co můžeme očekávat, přesto již ovlivňují plánování a politické boje jednotlivých týmů.

“Pokud chcete mít v éře rozpočtového stropu dostatečnou palebnou sílu na vývoj pro rok 2026, pravděpodobně nemůžete do sezóny 2025 vstoupit s úplně novým designem. Mnoho dílů pravděpodobně bude muset být přeneseno z roku 2024. Auta pro roky 2024 a 2025 tak pravděpodobně budou velmi podobná. Pokud chceme v následujících dvou sezónách postupovat dobře, náš současný vývoj je dvakrát tak důležitý,” vysvětlil Allison.

Paddock se hemží zprávami, že týmy připravují na rok 2024 nové šasi, monokoky či převodovky. Téměř všichni přitom do sezóny 2023 nasadili stejné specifikace jako v roce 2022. Pokud chcete provést velké změny na autě, rok 2024 představuje ideální příležitost, protože o rok později už bude pozdě a všichni se začnou soustředit na nový cyklus pravidel.

“Mnozí inženýři si uvědomili, že v zadní části monopostu jsou limitováni umístěním převodovky a vpředu je omezuje nárazová struktura na boční stěně kokpitu,” napsal Auto Motor und Sport.

Začne vývoj nových aut až v roce 2025?

Jak to bývá, nová pravidla představují novou příležitost. Například v týmu Sauber již nemají šanci dosáhnout se současným cyklem pravidel žádný velký úspěch, ale rok 2026 je prvním pod vlajkou továrního Audi. Proč by tedy měli ve Švýcarsku investovat do současného auta?

I samotný generální ředitel Sauberu Andreas Seidl již pro Auto Motor und Sport naznačil, že v roce 2025 uvidíme jen minimum vývoje současné generace monopostů. Neplatí to však jen pro Sauber.

“Fanoušci technologií by se měli připravit na těžkou sezónu 2025,” upozorňuje AMuS. “Chystá se však změna pravidel, která zabrání týmům, aby se naplno věnovali vývoji nových monopostů již v roce 2024 a tím získali výhodu pro sezónu 2026.”

Techničtí ředitelé prý na svých setkáních diskutují o možnosti zakázat vývoj aut pro rok 2026 ve větrném tunelu a na CFD před 1. lednem 2025, protože tyto prostředky dokáže FIA kontrolovat.

“Většina se zjevně vyslovila ve prospěch tohoto řešení, i když to ještě musí potvrdit na následujícím setkání. Následně to musí schválit i Komise F1 a Světová motoristická rada. To by však již měla být jen formalita,” dodal AMuS.