logo F1live.cz

Andrettiho dohoda s Renaultem vypršela, Sulajem slibuje za „čtyři nebo pět let“ motory GM

Mohamed bin Sulajem
© DPPI/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2023

Po úspěšném potvrzení obou titulů se nejzajímavější boje ve Formuli 1 odehrávají v zákulisí. Snažení Michaela Andrettiho o vstup do Formule 1 je v současnosti nejzajímavějším soubojem na poli F1. Americký podnikatel dostal zelenou od FIA a ústy jejího prezidenta Mohameda bin Sulajema dostává také ze strany federace velkou politickou podporu.

Jsme zvědaví, jaké argumenty vytáhne Andretti proti desítce týmů a Liberty Media. Je jasné, že jde o souboj Davida s Goliášem, ale ještě to není u konce. Ano, mluvíme o desítce týmů, protože malá politická podpora Alpine nebo McLarenu, zdá se, ochabla.

Pod vedením Laurenta Rossiho podporovala francouzská automobilka svého potenciálního partnera mnohem více. Získat nového odběratele pohonných jednotek by Renaultu přineslo nesporné výhody. Vše nasvědčovalo tomu, že Andretti se pokusí napodobit Haas a nakoupí všechny komponenty od Francouzů, pro které by taková dohoda byla dárem z nebes a přinesla by s sebou množství pozitiv.

Alpine však má nyní nové vedení a věci se již nejeví tak jednoznačně. „Je pravda, že předběžná dohoda s Andrettim vypršela,“ uvedl dočasný šéf týmu Bruno Famin pro média.

„Celé to stálo na předpokladu, že Andretti získá licenci dříve. V diskusích budeme pokračovat jen v případě, že celý proces skončí s pozitivním výsledkem pro Andrettiho. V zásadě nemáme nic proti vstupu jedenáctého týmu, pokud zvýší hodnotu sportu. Není však naší úlohou to posoudit. My se jen držíme pravidel, ať už sportovních nebo Concordské dohody,“ prohlásil Famin.

Je pravda, že hledání potenciálního dodavatele pohonných jednotek je v současnosti posledním problémem Michaela Andrettiho. Sportovní pravidla totiž počítají se scénářem, podle kterého zůstane zákazník bez dodavatele. V takovém případě je povinný převzít ho výrobce motorů, který má nejméně zákazníků, tedy v tomto případě Renault, ale v roce 2026 to může platit i o Hondě (Audi jako nováček má výjimku z tohoto pravidla).

„Podle pravidel je nemohou odmítnout. Pokud by je všichni odmítli, tak má FIA moc vybrat nejméně dvě a vylosovat jednoho,“ řekl prezident FIA Mohamed bin Sulajem, podle kterého by se za současných okolností rozhodovalo mezi Hondou a Alpine, protože „takové jsou pravidla“.

Kromě toho je však šéf řídícího orgánu přesvědčen, že by šlo jen o dočasné řešení. Vypadá to totiž tak, že Sulajem dříve či později počítá s příchodem General Motors do Formule 1, což však vůbec není jisté.

„Požadujeme to a dočkáme se toho,“ prohlásil Sulajem přesvědčeně. „Motory GM však neuvidíme v následujících čtyřech nebo pěti letech. Ze začátku se bude muset Andretti dohodnout na dodávce pohonných jednotek s jedním ze současných výrobců.“

„Jsem optimistický a podle mě postaví General Motors vlastní pohonné jednotky. Jsem velmi optimistický, nejen optimistický. Získat za dvacet měsíců dvě velké automobilky Audi a Andretti/GM je úspěch,“ dodal Sulajem.