logo F1live.cz

Hlavním důvodem nehody Magnussena bylo přehřátí brzd, zjistil Haas

F9oqaD6W4AAj609
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala30. 10. 2023

Když nám režie ve 32. kole závodu nabídla záběr na kouřící hromadu šrotu, kterou bychom ještě pár sekund předtím nazvali Haas VF-23, dost nás zamrazilo. Kevin Magnussen naštěstí velmi rychle vyskočil z kokpitu, takže jsme věděli, že vše bude v pořádku. Co ale způsobilo selhání zadního zavěšení? Na první pohled trochu překvapivě to Haas připisuje brzdám.

S teplotami pohonných jednotek a brzd je to v Mexiku vždy na hraně. Vzduch je v této nadmořské výšce řidší, a tak má i menší chladicí účinek. Několik jezdců si muselo vyslechnout pokyn, který plní jen neradi, a sice nechat si větší odstup od monopostů před sebou.

Haas neměl mít takové problémy. Alespoň podle slov Günthera Steinera před startem závodu. „Doufáme, že některé týmy kolem nás nebo před námi budou na hraně s chlazením. My jsme byli extrémně konzervativní a můžeme jet naplno.“

Toto tvrzení se ukázalo jako krutý omyl. Kevin Magnussen přesto musel managovat brzdy, které se přehřívaly zejména ve chvílích, kdy se bránil před Loganem Sargeantem. Dán dokonce musel posunout brzdový balanc směrem dozadu v zoufalé snaze více ochladit brzdy vpředu.

Sargeant se nakonec přes Magnussena dostal. Haas však o pár zatáček později stejně skončil v bariéře. „Šlo o problém s teplem, které způsobilo selhání zavěšení,“ cituje Günthera Steinera portál motorsport.com. „Bylo to způsobeno horkem od brzd.“

Horký materiál je také měkčí, takže když Kevin Magnussen v poslední zatáčce ztratil kontrolu nad autem, přeskočil přes obrubník a cílovou rovinku přejel po hrbolaté části na levé straně, svému autu tím rozhodně nepomohl. Inženýr ho varoval, že nutně musí ochladit brzdy.

„Kevin se bránil, když se ty teploty dostaly za hranu. Bylo to způsobeno jen vysokými teplotami. Musíme to lépe managovat. Nicovo auto bylo v pořádku,“ prozradil šéf stáje. Před zbytkem sezóny však nemá strach, že by týmu chyběly součástky. „Jsme v pohodě. Není to ideální, ale je to OK. Na konci sezóny je to vždy lepší.“ Z celého ročníku totiž „na skladě“ zůstaly různé komponenty, které se ještě dají využít.

Magnussen si odřel ruku

Jen pár sekund před nehodou Kevin Magnussen ve vysílačce hlásil, že „levá zadní část je tu úplně v háji“. Dán tak už tušil, že se může něco stát.

„Cítím se v pohodě,“ řekl Kevin Magnussen, který po nehodě absolvoval vyšetření v lékařském centru na okruhu. „Selhalo zavěšení. Konkrétně v levé zadní části jsem pár kol předtím ztratil velké množství přilnavosti. Najednou jsem přišel o grip zas, a pak se to celé poskládalo.“

„Myslel jsem si, že to bude v pořádku. Na začátku závodu to bylo lepší, ale pak jsem začal odpadávat rychleji než ostatní. A pak selhaly závěsy,“ rekapituloval smutný průběh neděle. „Nevím, jestli tyto věci spolu souvisí. Možná, ale musím si jít promluvit s kluky.“

Když Kevin Magnussen vyskakoval ze svého auta, třásl rukama, které si evidentně odřel. Jak je na tom? „Jen jsem dostal po rukách. Trochu mě bolí, ale budou v pořádku.“