logo F1live.cz

Elliott nepřišel o hlavu, ujišťuje Toto Wolff

M360589
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2023

Celý týden jsme očekávali potvrzení těch nejšílenějších spekulací, ale nakonec jsme se museli spokojit jen s jedním oznámením z prostředí Mercedesu. Odchod hlavního technického ředitele stáje Mikea Elliotta překvapil, ačkoliv při pohledu na výkonnost vozu W14 by ani nemusel. Toto Wolff nicméně ujišťuje, že Elliottův odchod s výsledky nijak nesouvisí.

Mercedes si už na začátku roku uvědomil, že ani vůz W14 mu mistrovský titul nevybojuje. Stříbrné šípy se proto rozhodly pro důležitou výměnu a do pozice technického ředitele přizvaly Jamese Allisona. Mike Elliott byl aspoň na papíře povýšen — nebo jen na papíře. Elliott měl totiž v nové pozici menší zodpovědnost za přímý vývoj vozu, čímž Mercedes naznačil, že v tomto směru více důvěřuje Jamesi Allisonovi.

Nakonec jsme se dočkali i Elliottova odchodu, a to po jedenácti letech ve službách týmu. Britský inženýr při oznámení této novinky tvrdil, že se rozhodl po 23 letech ve sportu si dopřát pauzu a zamyslet se nad tím, kam povedou jeho kroky potom.

Nebyl to ale odchod dobrovolný-nucený? Toto Wolff v rozhovoru pro Sky Sports vyvrátil zvěsti, že by Elliottův odchod jakkoliv souvisel s nedostatky současného vozu. “Ne, Mike byl po mnoho let mým zaměstnancem číslo jedna z hlediska jeho výkonů. Bude nám chybět jeden z nejšikovnějších lidí v tomto oboru.”

“Po tolika letech si to prostě vypýtalo svou daň. Podle mě je obdivuhodné, když někdo dokáže říct: Víte co, potřebuji se pustit do něčeho jiného. Když je někdo tak silný a řekne, že na čas končí, je to dobré,” komentuje jeho odchod třetinový majitel stáje.

I ve fotbale či v hokeji obvykle přijde o hlavu trenér, pokud se týmu nedaří, i když vůbec nemusí být na vině on. Tým musí fungovat jako celek. Wolff zdůrazňuje, že totéž platí i při vývoji vozu F1.

“Vývoj vozu nikdy není rozhodnutím jediného člověka. Jako skupina se snažíme postavit nejrychlejší auto. U toho jednoho konceptu jsme se už dostali tak daleko, až jsme si mysleli, že to už máme vyřešené. Neměli jsme. Proto jsme koncept změnili. Na auto jsme dali množství náplastí, aby bylo konkurenceschopnější, jak to vidíme teď, ale nic z toho nesouvisí (s Elliottovým odchodem),” ujišťoval Wolff.

Stejný argument platí i při opačné otázce: Bude mít Elliottův odchod negativní vliv na vývoj příštího vozu? “Když auto nepodává dobré výkony, není to chybou jednotlivce. A není to ani zásluhou jednotlivce, když je vaše auto rychlé. Naše organizace je tak silná, že pokud z ní odeberete jeden článek, ostatní to za něj pokryjí, a naopak. Nemyslím si tedy, že by to nějak ovlivnilo příští rok.”