logo F1live.cz

Sargeant přiznává: Williams má více přítlaku, než dokážu využít

F-MIXb7WQAEQSBT
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Skok z Formule 2 do královny motoristického sportu je pro mladé jezdce opravdu velký a ve většině případů se ukazuje, že potřebují jistý čas na aklimatizaci. Logan Sargeant touto fází ještě úplně neprošel. Ke konci sezóny přiznává, že má problém využít přítlak svého “tátoše” naplno.

Williams má v této sezóně monopost, kterého se všichni na rovinkách bojí. Inženýři se rozhodli obětovat část přítlaku ve prospěch maximální rychlosti, ale i toto snížené množství přítlaku Sargeanta zaskočilo.

“Občas mám problémy využít přítlak, který mám k dispozici,” přiznává Logan Sargeant ve své takřka posezónní analýze. “Ta vysoká míra přilnavosti vás může až překvapit, tak se to snažíte pochopit.”

Mladému Američanovi se to postupně daří. “Mám pocit, že už jsem vždy mnohem blíže k tomu, abych věděl, kde jsou limity. To je velmi přínosné,” pokračuje s vědomím, že vidět horizont a dostat se na něj jsou dvě různé věci. “Jde o to najít hranici přilnavosti a přítlaku.”

“A mám pocit, že se do toho dostávám. Jako by někdo přepnul přepínač; když teď vcházím do rychlé zatáčky, tak vím, kde přibližně je limit. To je opravdu fajn, když se z jezdeckého hlediska jakoby přirozeně posouváte vpřed,” popisuje své pokroky.

Logan Sargeant ještě nemá jisté místo na příští sezónu, ale pokud ho dostane, můžeme od něj očekávat zlepšení. Už by bylo načase, aby dokázal využít přítlak auta naplno. Existují však i jiné oblasti, ve kterých má rezervy.

“To nejdůležitější je pracovat na drobných věcech, které se v juniorských sériích až tak nedělají,” porovnává Sargeant. “Jde o to více využívat dostupné nástroje, v tomto smyslu začínat víkend už o něco dříve, a pochopit, jak se dají využít, aby vám více pomohly. Touto cestou se dá získat takové množství času, že si to možná ani neuvědomujete. Tyto drobné věci mohou být velkým rozdílovým prvkem při zahřívání pneumatik a podobných záležitostech.”

Rodák z Fort Lauderdale prozradil, že v tomto směru mu dost pomáhá i týmový kolega Alex Albon. “Posouvá mě vpřed. Jsou to drobné věci, které mi nepřijdou přirozené. Čím více jich však chápete, tím více začnete čerpat z jejich potenciálu. Je až nepředstavitelné, kolik času takto můžete získat.”

Kromě znalostí, jak využít techniku, mají cenu zlata i zkušenosti z jízdy přímo na trati a se současnými pneumatikami. V dnešní Formuli 1 mohou právě pneumatiky rozhodnout o tom, zda se dostanete na pole position, nebo zůstanete stát před branami Q3. Samozřejmě, hlavně management pneumatik v závodě je alfa a omega dobrého výsledku.

Logan Sargeant prozradil, že díky svým zkušenostem už dokáže sebevědoměji usměrnit i své stratégy. “Už vím, jak těžko se začne jezdit v autě, když pneumatiky začnou odcházet. Tehdy vím říct, že i když tým ode mě žádá, abych pokračoval, tak teď je ten správný čas zastavit. Toto jsem se naučil z předchozích chyb.”

“Samozřejmě, svým inženýrům musíte věřit, ale já zase vím, co v autě cítím. Vím, jakou mám nastavenou strategii, jak jsme na tom byli do toho momentu v závodě, a že kdybychom zastavili, tak to do cíle můžu zvládnout. Vím také, kdy ztrácím příliš mnoho času, kdy příliš riskuji, kdy se prostě musíte sbalit a jít dál. Myslím si, že v tomto se zlepšuji,” uzavřel pilot Williamsu.

Související zprávy