logo F1live.cz

Steiner o protestu: My nemáme suplovat FIA. Komisaři zhodnotili, že její práce je k ničemu

Günther Steiner
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2023

Haas sice neuspěl se svou žádostí o přezkoumání výsledků Grand Prix USA, ale něco podle šéfa týmu Günthera Steinera přece jen dosáhl. Komisaři odkázali FIA, že její práce je k ničemu; neplní si totiž své vlastní úkoly.

Výsledky zůstávají v platnosti. To je závěr čtveřice komisařů, kteří rozhodovali o žádosti Haasu. Americký tým chtěl rozdávat tresty za projíždění mimo trať v šesté zatáčce, a i když našel několik porušení pravidel, arbitři celou věc shodili ze stolu. Jedním z důvodů byl i šalamounský posudek, že z palubních záběrů zezadu nebylo možné zkontrolovat průjezd každého auta v každém kole.

Günthera Steinera určitě mrzí, že si Haas bodově nepolepšil, ale přece jen dosáhl něčeho, co ho těší. „Nelituji to. Byli jsme si vědomi toho, že bude těžké s tím uspět, ale aspoň jsme to zkusili. Vynořila se však z toho jiná věc. Komisaři ve skutečnosti odeslali FIA vzkaz, že odvádí k ničemu práci. Takže toto se podařilo. My jsme na tom nevydělali nic, ale v životě to musíte zkoušet, musíte bojovat.“

Šéf americké stáje vytýká FIA několik věcí. Kromě jiného i to, že týmy ji musí zastupovat při plnění úkolů, které patří jí. „Měli se ujistit, že v šesté zatáčce mají bezpečnostní kameru, abychom nemuseli protestovat. To po prvé.“

„Měli se postarat o to, že dokážou kontrolovat dodržování svých vlastních pravidel, ne, abych já nebo Aston Martin doma seděl za počítačem a kontroloval je,“ připomněl protest Aston Martinu z Rakouska, kde nakonec FIA kontrolovala více než 1200 potenciálních porušení traťových limitů.

„To není úkol týmů. Půl hodina nebyla dostatečné množství času, abychom prohlédli všechno, protože to není naše úloha,“ podotkl Steiner s odkazem na 30-minutový časový limit na podávání řádných protestů. „My nejsme řídící orgán, my jsme závodní stáj. My platíme někoho jiného, aby dělal tuto práci. Tím někým je FIA.“

I když některé týmy jen pokroutily hlavou nad snahou Haasu změnit výsledky závodu, na jednom se přece jen všichni shodnou: Traťové limity jsou velkým problémem současné Formule 1.

„Myslím si, že to stálo za to pro celou Formuli 1, ne jen pro nás, protože všichni s tím souhlasili, i když nikdo s tím nic neudělal,“ dodává hvězda seriálu Drive to Survive, aby nakonec uznala, že se zamítnutím žádosti Haasu není spokojená. „Férové vypočutí by bylo, kdyby akceptovali naši žádost a pořádně ji prozkoumali, ale z jasných důvodů to nechtěli udělat. To je všechno, tečka. Pokud nás to ale posune dál do budoucna, i to je vítězství.“