logo F1live.cz

Verstappen se odplatil Oconovi: Pokud se pokusíš vybabrat se mnou, já to isté udělám tobě

F1 Grand Prix of Las Vegas – Qualifying
© LAS VEGAS, NEVADA – NOVEMBER 17: Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing prepares to drive in the garage during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Las Vegas at Las Vegas Strip Circuit on November 17, 2023 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202311180075 // Usage for editorial use only //
Mária Trenkler Stošeková
Mária Trenkler Stošeková19. 11. 2023

Stará láska nerezaví. Max Verstappen s Estebanem Oconem nejsou zrovna nejlepší kamarádi v paddocku, což se potvrdilo v kvalifikaci na GP Las Vegas. Když se pilot Alpine pokusil Maxovi Verstappenovi přejít přes rozum, ten nehodlal nechat si brnkat po nose a Oconovi se náležitě pomstil. Francouz nakonec ani nepostoupil z Q1.

Max Verstappen a Esteban Ocon se v závěru první části kvalifikace ocitli ve skrumáži několika monopostů. Esteban Ocon se však náhle začal obávat, že nesplní pravidlo o minimální rychlosti ve výjezdovém kole, a tak začal své soupeře předbíhat. Nejprve Júkiho Cunodu, Kuan-jü Čoua, Pierrea Gaslyho a nakonec v poslední zatáčce i Maxe Verstappena.

Nizozemca to podráždilo a ve vysílačce prohlásil: „Co to, do pekla, ten Alpine dělá?“ položil si rétorickou otázku, na kterou si odpověděl přímo na trati. V první zatáčce úmyslně posunul své brzdy tak, aby Ocona zablokoval. „Tak to je vtip, Verstappen to tu napálil jako šílený,“ postěžoval si Esteban Ocon na svého soupeře, který zase označil Francouze za „hloupého idiota“.

Max Verstappen po kvalifikaci vysvětloval své jednání. „Všichni si vytvářeli odstup. On se najednou jako blázen vopchal mezi dva monoposty a ve čtrnácté zatáčce mě zezadu málem trefil. Musel jsem si nechat odstup od ostatních, ale v poslední zatáčce se potom se mnou pokusil vybrabrat, aby začal své ostré kolo.“

„Pak jsem si řekl, no, pokud ty vybabreš se mnou, já v první zatáčce vybabru s tebou. Samozřejmě, to zafungovalo,“ hodnotil trojnásobný mistr světa, kterého možná i potěšila zpráva od inženýra, že Ocon v Q1 vypadl. Veřejně se k ní však nevyjádřil.

Esteban Ocon vidí problém na druhé straně. Jelikož pomalu začal narážet na časový limit a Verstappen si nechával odstup, musel co nejdříve vyrazit. „Mezi námi dvěma byl rozdíl v tom, že já to poslední kolo musel stihnout, protože při prvním kole jsem se dostal do provozu. Kdybych to druhé kolo neodjel, vypadl bych.“

„On měl velmi dobré tempo a mohl si dovolit neodjet druhé kolo. My jsme však už nerespektovali časovou deltu, a tak jsem se musel rozjet,“ vysvětloval pilot Alpinu. „Navíc se vytvořila řada několika aut, museli jsme jet. Bylo by to proti pravidlům, za což jsem už na posledním závodě dostal penalizaci. Nemohlo se to stát znovu.“

„Neměl jsem na výběr, musel jsem jít. To je všechno. Nakonec je však mezi námi rozdíl v tom, že Max obsadil třetí místo, já jsem byl sedmnáctý,“ povzdechl si Ocon.

Paradoxem je, že i když komisaři Ocona vyšetřovali přesně za to, čeho se bál, trest mu neudělili. Alpine podle jejich úsudku nešel zbytečně pomalu. Předepsaný čas nedodržel jen proto, že pouštěl před sebe auta v ostrých kolech.

Kuan-jü Čou označil závěr kvalifikace za „vtip“ a částečně se postavil na Oconovu stranu. „Měli jsme dobré každé kolo až na to poslední. Myslím, že Max se rozhodl nechat si větší odstup než obvykle a všichni jsme zůstali uvízlí. Protože za mnou byl Cunoda, nemohl jsem se vzdát své pozice, a tak jsme se ocitli tři vedle sebe.“

Max Verstappen nakonec tak nebo tak postoupil, ale Estebana Ocona stála jeho odplata postup do další části. Kdyby v prvním sektoru alespoň vyrovnal svůj předchozí pokus, do Q2 by postoupil pohodlně z devátého místa.