logo F1live.cz

Testování nové generace monopostů ve větrném tunelu bude možné až od 1. ledna 2025

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2023

Poslední zasedání Komise F1 přineslo několik podstatných rozhodnutí směřujících k budoucímu vývoji a testování. Nová pravidla pro rok 2026 stále nejsou známa oficiálně, ale Mezinárodní automobilová federace ve spolupráci s týmy již podniká kroky směřující k přípravě na novou éru Formule 1.

Podobně jako před rokem 2022, i před startem sezóny 2026 bude týmům umožněn pouze roční vývoj ve větrném tunelu a na CFD. Změnou sportovních pravidel Mezinárodní automobilová federace oficiálně zakázala vývoj nových monopostů před 1. lednem 2025.

Portál Motorsport.com připomíná, že i když nová technická pravidla pro rok 2026 a následující ještě nejsou finalizována a nikdo nezná jejich oficiální podobu, týmy už mají celkem dobrý přehled o nových monopostech. V snaze aspoň trochu vyrovnat šance všech a zabránit úplnému „odepsání“ sezon 2024 a 2025 bylo rozhodnuto, že monoposty pro rok 2026 smějí být ve větrném tunelu a na CFD vyvíjeny až od 1. ledna 2025.

„Od 1. 12. 2023 do 1. 1. 2025 včetně se testování ve větrném tunelu může provádět pouze s použitím zmenšeného modelu, který v podstatě odpovídá technickým předpisům F1 na roky 2023, 2024 nebo 2025,“ uvádějí nově technická pravidla. Podobná formulace se objevila i v případě testování na CFD.

Abychom byli úplní, týmy smějí provést předběžný výzkum a vývoj nových monopostů. Něco takového není proti pravidlům a zákaz se týká „pouze“ vývoje ve větrném tunelu a na CFD, což jsou však klíčové nástroje při ověřování funkčnosti zvolených řešení.

Fanoušky pravděpodobně potěší i další změny. FIA v nových pravidlech oficiálně zrušila alternativní alokaci pneumatik. Asi si dobře vzpomínáte, jak Pirelli přivezlo do Maďarska jen jedenáct sad čerstvých pneumatik pro každého pilota místo obvyklých třinácti. Toto rozhodnutí způsobilo, že se ve volných trénincích téměř nejezdilo. Řídící orgán tak pravděpodobně usoudil, že šlo o neúspěch.

Kromě toho se zvýšil počet dnů určených na testování pneumatik z 35 na 40 a zrušila se požadavka, aby se toto testování uskutečnilo jen v období od prvního závodu do 15. prosince. Čtyři dny testů přitom byly speciálně vyčleněny na projekt FIA, jehož cílem je snížit vodní sprej za monopostem. Testování prvního prototypu „blatníků“ v červenci na Silverstone skončilo velkým neúspěchem a federace momentálně hledá nová řešení.

Související zprávy