logo F1live.cz

Tombazis ujišťuje, že k podřazování na rovinkách nedojde: Rychlostní profil bude podobný

Po štarte VC Maďarska 2023: Max Verstappen, Lewis Hamilton
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 12. 2023

Formule 1 se stále více blíží k začátku nové éry. S novými motory a novými auty vstoupí do další kapitoly. Jak to již bývá, schvalování nových předpisů provází obavy i politické boje. Nejvíce znepokojeni byli během roku 2023 v Red Bullu, ale jejich „katastrofické scénáře“ narazily na odpor. I FIA prostřednictvím svého šéfa pro záležitosti monopostů Nikolase Tombazise ujišťuje, že v roce 2026 rozhodně nebude autům na konci rovinek docházet „šťáva“.

Red Bull během roku upozornil, že na obzoru mohou být velké problémy. Kvůli nedostatečnému výkonu spalovacího motoru a obrovskému výkonu elektromotoru má podle simulací inženýrů v Milton Keynes autům docházet energie. Podle jejich výpočtů bude nevyhnutelné zvednout nohu z plynu a stovky metrů „plachtit“ před brzdným bodem. Řeč přitom byla hlavně o okruzích s dlouhými rovinkami.

Tombazis však takové „katastrofické scénáře“ považuje za neopodstatněné a předpokládá, že vycházely z nesprávných údajů. Nové monoposty totiž budou mít výrazně nižší odpor vzduchu a také budou lehčí. To všechno spolu s dalšími „vychytávkami“, jako například aktivní aerodynamika, přinese podobný rychlostní profil, jako mají současná auta.

„Tyto komentáře byly pravděpodobně trochu předčasné, protože naše práce na podobě nových pravidel ještě není hotová,“ řekl médiím řecký inženýr. „Nikdy jsme nehovořili o katastrofickém scénáři, protože jsme věděli, že existují řešení.“

„Věříme, že kombinace menšího odporu vzduchu spolu se způsobem rekuperace nebo využívání energie přinese novým monopostům rychlostní profil, který je velmi podobný těm současným. Nedojde tedy k tomu, že auta dosáhnou maximální rychlosti v polovině rovinky a pak budou zpomalovat nebo něco podobného. To se nestane,“ ujistil Tombazis.

FIA si podle jeho vlastních slov vytyčila plán, aby byly nové monoposty ostré v nájezdu do zatáček a jezdci museli prudce brzdit, nikoli neustále pracovat s plynem a dělat „lifting and coasting“, který je typický například pro Formuli E. „Můžeme doladit několik detailů při práci s energií, aby se dosáhla správná charakteristika při práci s plynem,“ dodal Tombazis.